Caroline.Verbraeken
7th October 2010, 16:21
Als het van de NMBS afhangt, zullen treinreizigers vanaf 1 februari gemiddeld 2 procent meer moeten betalen. Minister Vervotte vindt dat overdreven.
Volgens Het Laatste Nieuws is de tariefverhoging die de NMBS voorbereidt viermaal groter dan de vorige. De prijsstijging zal vooral voelbaar zijn voor senioren (+5,8 procent) en passagiers die korte ritten maken (+17,6 procent), aldus de krant. De abonnementen en gewone treintickets slaan 1,03 procent op. Enkel de gebruikers van een Go Pass of Rail Pass ontspringen de prijzendans.
De raad van bestuur van de NMBS moet de nieuwe tarieven vrijdag goedkeuren.
De ontslagnemende minister van Overheidsbedrijven, Inge Vervotte, is het daar niet mee eens. Als gevolg van de slechte stiptheidscijfers mogen de prijzen van treinkaarten maximaal 1 procent toenemen, zegt ze. Ze vraagt de raad van bestuur van de NMBS te overwegen niet de maximale prijsverhogingen toe te passen.
Vervotte betreurt dat voorstellen van het directiecomité al circuleren voor de bespreking van het dossier op de raad van bestuur.
Ten gronde wijst ze erop dat de huidige beheersovereenkomst beperkingen oplegt aan de prijsverhogingen. Daarbij spelen de inflatie en de stiptheidscijfers een rol. "Ten gevolge van de slechte stiptheidscijfers in het afgelopen jaar, mogen de prijzen voor de treinkaarten slechts met maximaal 1 procent toenemen, wat minder is dan de inflatie van 2 procent", stelt Vervotte.
"Dat betekent een inkomstenderving voor NMBS van meer dan 2 miljoen euro. Voor de andere producten is de maximale gemiddelde prijsverhoging 2 procent".
De minister merkt op dat onder het vorige beheerscontract, de prijzen voor alle producten met meer dan 2 procent zouden mogen stijgen. Ze vraagt de raad van bestuur te overwegen niet de maximale prijsverhoging toe te passen, als compensatie voor de vertragingen en hinder waarmee de reizigers het afgelopen jaar regelmatig werden geconfronteerd.
De inkomstenderving door een beperktere prijsverhoging moet volgens haar intern worden gecompenseerd. Hoe dan ook acht Vervotte de voorgestelde prijsverhoging voor het seniorenticket en voor de Campuskaart "fors overdreven".
Bron:
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20101007_003
Eigen Mening:
Ik vind het zeer spijtig dat men de prijzen van treinen laat stijgen. Als je wilt denken aan het milieu, zou ik deze prijzen minstens hetzelfde houden en beter nog; laten zakken indien dit mogelijk is.
Nog iets waarvan ik vind dat dit niet echt klopt, de abonnees moeten 1.03 % meer betalen, maar de mensen die elke keer weer een go-pass aankopen, die behouden dan de prijs. Ik zou de abonnees eerder belonen omdat ze 'trouwe klant' zijn door een abonnement te kopen. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik het slecht vind dat de mensen die een Go-pass aankopen niet meer gaan moeten betalen als dit jaar.
Ten laatste, vind ik het wel terecht dat men de prijsstijgingen moet beperken omdat met de trein reizen niet altijd even gemakkelijk is, als ze gaan staken of je trein rijdt opeens niet meer, sta je daar wel 'schoon' .
Volgens Het Laatste Nieuws is de tariefverhoging die de NMBS voorbereidt viermaal groter dan de vorige. De prijsstijging zal vooral voelbaar zijn voor senioren (+5,8 procent) en passagiers die korte ritten maken (+17,6 procent), aldus de krant. De abonnementen en gewone treintickets slaan 1,03 procent op. Enkel de gebruikers van een Go Pass of Rail Pass ontspringen de prijzendans.
De raad van bestuur van de NMBS moet de nieuwe tarieven vrijdag goedkeuren.
De ontslagnemende minister van Overheidsbedrijven, Inge Vervotte, is het daar niet mee eens. Als gevolg van de slechte stiptheidscijfers mogen de prijzen van treinkaarten maximaal 1 procent toenemen, zegt ze. Ze vraagt de raad van bestuur van de NMBS te overwegen niet de maximale prijsverhogingen toe te passen.
Vervotte betreurt dat voorstellen van het directiecomité al circuleren voor de bespreking van het dossier op de raad van bestuur.
Ten gronde wijst ze erop dat de huidige beheersovereenkomst beperkingen oplegt aan de prijsverhogingen. Daarbij spelen de inflatie en de stiptheidscijfers een rol. "Ten gevolge van de slechte stiptheidscijfers in het afgelopen jaar, mogen de prijzen voor de treinkaarten slechts met maximaal 1 procent toenemen, wat minder is dan de inflatie van 2 procent", stelt Vervotte.
"Dat betekent een inkomstenderving voor NMBS van meer dan 2 miljoen euro. Voor de andere producten is de maximale gemiddelde prijsverhoging 2 procent".
De minister merkt op dat onder het vorige beheerscontract, de prijzen voor alle producten met meer dan 2 procent zouden mogen stijgen. Ze vraagt de raad van bestuur te overwegen niet de maximale prijsverhoging toe te passen, als compensatie voor de vertragingen en hinder waarmee de reizigers het afgelopen jaar regelmatig werden geconfronteerd.
De inkomstenderving door een beperktere prijsverhoging moet volgens haar intern worden gecompenseerd. Hoe dan ook acht Vervotte de voorgestelde prijsverhoging voor het seniorenticket en voor de Campuskaart "fors overdreven".
Bron:
http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=DMF20101007_003
Eigen Mening:
Ik vind het zeer spijtig dat men de prijzen van treinen laat stijgen. Als je wilt denken aan het milieu, zou ik deze prijzen minstens hetzelfde houden en beter nog; laten zakken indien dit mogelijk is.
Nog iets waarvan ik vind dat dit niet echt klopt, de abonnees moeten 1.03 % meer betalen, maar de mensen die elke keer weer een go-pass aankopen, die behouden dan de prijs. Ik zou de abonnees eerder belonen omdat ze 'trouwe klant' zijn door een abonnement te kopen. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik het slecht vind dat de mensen die een Go-pass aankopen niet meer gaan moeten betalen als dit jaar.
Ten laatste, vind ik het wel terecht dat men de prijsstijgingen moet beperken omdat met de trein reizen niet altijd even gemakkelijk is, als ze gaan staken of je trein rijdt opeens niet meer, sta je daar wel 'schoon' .