Eline.A*riaensen
21st October 2015, 11:39
Het rijexamen wordt herzien. Op het praktisch examen komen meer manoeuvres en moet er ook worden gereden met de gps.
Extra manoeuvres op het praktisch rijexamen en een zwaardere bestraffing voor overtredingen van een hogere graad op het theoretisch examen. Dat zijn de krijtlijnen van de hervorming van het rijexamen in Vlaanderen, waarover de kranten van Mediahuis dinsdag berichten. Ook de autokeuring en de rijopleiding staat een update te wachten.
'De gevraagde kennis en kunde voor het rijexamen worden opgekrikt', zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) in zijn beleidsbrief.
In het praktische luik voorziet de minister de invoering van extra manoeuvres. Daarnaast wil hij vaardigheden als risicoperceptie en rijden met de gps aan bod laten komen. En de focus op automechaniek wordt afgebouwd.
Bij het theoretische examen zullen overtredingen van een hogere graad zwaarder doorwegen in de eindscore. Door meer variatie in de (volgorde) van de vragen, wil men ook bedrijfjes afstoppen die stoomcursussen aan anderstaligen geven met tips en trucs om makkelijk te slagen, luidt het in de Gazet van Antwerpen.
Verkeersslachtoffers
Federaal Mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR) riep de burgers van haar kant op om met voorstellen te komen zodat het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer zou dalen. De minister plubliceerde een open brief in De Standaard. Ze geeft daar toe dat ons land er niet in zal slagen tegen 2020 het aantal dodelijke verkeersslachtoffers tot 420 per jaar te beperken, zoals afgesproken op de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid enkele jaren geleden. Vorig jaar eiste het verkeer nog 715 dodelijke slachtoffers. Volgens Galant heeft de overheid alles gedaan wat het kon om het aantal slachtoffers terug te dringen, zoals een strengere bestraffing van recidivisten en ook een grotere pakkans. 'Ik ben minister, geen tovenaar', stelt Galant.
Bron:
De tijd - 21/10/2015
http://www.tijd.be/politiek_economie/belgie_algemeen/Examen_rijbewijs_wordt_iets_moeilijker.9688925-4002.art?highlight=mobiliteit
Mening:
Ik vind het terecht dat men stappen onderneemt om het aantal verkeersslachtoffers te doen minderen. Om hierbij dan het rijexamen moeilijker te maken, lijkt voor mij niet de enige oplossing. Het is zo dat je een eigen manier van rijden creëert wanneer je uw rijexamen hebt afgelegd. Dus je kan inderdaad de rijexamens aanpassen en moeilijker maken zodat de mensen harder hun best moeten doen om correct te rijden. Maar ik denk dat het niet bij de rijexamens ligt maar bij de mensen zelf. Wat ik wel zeer positief vind, is dat je moet leren rijden met een gps. Ik snap dat het voor beginnende autobestuurders moeilijker is om zich te kunnen concentreren op de baan maar ook op een gps. Ik denk dat we meer moeten inspelen op de gevoelens van mensen in plaats van het cognitieve van mensen om minder verkeersslachtoffers te veroorzaken.
Extra manoeuvres op het praktisch rijexamen en een zwaardere bestraffing voor overtredingen van een hogere graad op het theoretisch examen. Dat zijn de krijtlijnen van de hervorming van het rijexamen in Vlaanderen, waarover de kranten van Mediahuis dinsdag berichten. Ook de autokeuring en de rijopleiding staat een update te wachten.
'De gevraagde kennis en kunde voor het rijexamen worden opgekrikt', zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) in zijn beleidsbrief.
In het praktische luik voorziet de minister de invoering van extra manoeuvres. Daarnaast wil hij vaardigheden als risicoperceptie en rijden met de gps aan bod laten komen. En de focus op automechaniek wordt afgebouwd.
Bij het theoretische examen zullen overtredingen van een hogere graad zwaarder doorwegen in de eindscore. Door meer variatie in de (volgorde) van de vragen, wil men ook bedrijfjes afstoppen die stoomcursussen aan anderstaligen geven met tips en trucs om makkelijk te slagen, luidt het in de Gazet van Antwerpen.
Verkeersslachtoffers
Federaal Mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR) riep de burgers van haar kant op om met voorstellen te komen zodat het aantal dodelijke slachtoffers in het verkeer zou dalen. De minister plubliceerde een open brief in De Standaard. Ze geeft daar toe dat ons land er niet in zal slagen tegen 2020 het aantal dodelijke verkeersslachtoffers tot 420 per jaar te beperken, zoals afgesproken op de Staten-Generaal van de Verkeersveiligheid enkele jaren geleden. Vorig jaar eiste het verkeer nog 715 dodelijke slachtoffers. Volgens Galant heeft de overheid alles gedaan wat het kon om het aantal slachtoffers terug te dringen, zoals een strengere bestraffing van recidivisten en ook een grotere pakkans. 'Ik ben minister, geen tovenaar', stelt Galant.
Bron:
De tijd - 21/10/2015
http://www.tijd.be/politiek_economie/belgie_algemeen/Examen_rijbewijs_wordt_iets_moeilijker.9688925-4002.art?highlight=mobiliteit
Mening:
Ik vind het terecht dat men stappen onderneemt om het aantal verkeersslachtoffers te doen minderen. Om hierbij dan het rijexamen moeilijker te maken, lijkt voor mij niet de enige oplossing. Het is zo dat je een eigen manier van rijden creëert wanneer je uw rijexamen hebt afgelegd. Dus je kan inderdaad de rijexamens aanpassen en moeilijker maken zodat de mensen harder hun best moeten doen om correct te rijden. Maar ik denk dat het niet bij de rijexamens ligt maar bij de mensen zelf. Wat ik wel zeer positief vind, is dat je moet leren rijden met een gps. Ik snap dat het voor beginnende autobestuurders moeilijker is om zich te kunnen concentreren op de baan maar ook op een gps. Ik denk dat we meer moeten inspelen op de gevoelens van mensen in plaats van het cognitieve van mensen om minder verkeersslachtoffers te veroorzaken.