![]() |
Moslima’s eisen verbod op paaseieren
Moslima’s eisen verbod op paaseieren
BRUSSEL - 'Als wij om de neutraliteit van de dienstverlening te garanderen geen hoofddoek mogen dragen aan het loket, dan eisen we dat er geen kerstbomen staan in de stadsgebouwen en er geen paaseieren meer worden uitgedeeld.' Dat stelt Antwerps vakbondsvertegenwoordiger Badia Miri in Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. Miri is een van de zeven moslima’s die hun hoofddoeken moesten afzetten als ze aan het loket wensten te blijven werken. Van de zeven personeelsleden van de stad Antwerpen die een hoofddoek droegen aan het loket, legden drie die af. Voor de anderen werd een andere functie gezocht. Niemand werd ontslagen. Toch is het verzet tegen de kledingvoorschriften, die in maart werden ingevoerd, nog steeds aanwezig. De zeven moslima’s dringen nu aan op de 'daadwerkelijke handhaving van de neutraliteit van de dienstverlening'. 'Het Antwerpse stadsbestuur stelt dat de neutraliteit in het gedrang komt als personeelsleden een kruis of een hoofddoek dragen', zegt Miri. 'Alleen ervaren wij dat enkel is opgetreden tegen de moslima’s. Als het stadsbestuur echt begaan is met de neutraliteit, dan mogen er geen kerstbomen of paaseieren meer komen op de werkvloer. Wij vragen een meldpunt voor alle overtredingen op de kledingvoorschriften.' Blog DS, 22-08-2007 (mcu) |
Ze hebben wel een punt vind ik.
|
Dat vind ik nu net niet, of toch niet als het gaat om de voorbeelden die ze geven. Een kerstboom heeft geen enkel verband met een religie, en ook paaseieren hebben dat niet. Een kerststal daarentegen wel, alsook een kruis. Je moet zoiets goed afwegen voor je een boodschap de pers instuurt, anders maak je je belachelijk.
|
Citaat:
Zijn we overigens niet allemaal broeders en zusters? |
Citaat:
Dit vond ik over kerstbomen: (http://www.sip.be/GODSDIENST/THEMISS.../kerstboom.doc) - Waarom zet men in huis een kerstboom? Volgens sommigen gaat het om een Oud-Germaans gebruik. Germanen hingen groene twijgen in en aan hun huis en deden lichten branden. Zo wilden ze boze geesten en onheil afweren. Andere bronnen denken dat het gaat om een soort meiboom die naar het midwinterfeest is verschoven. Het Vaticaan waarschuwde in de negentiende eeuw nog tegen het heidense gebruik om een kerstboom te plaatsen. Maar de Kerk gaf er later een nieuwe zin aan: een levensboom, symbool voor het licht van de wereld. Dit vond ik over paaseieren: (http://www.kinderenwebhotel.be/godsdienst/pasen.htm) Paaseieren Het gebruik van paaseieren is ontstaan tijdens de Middeleeuwen, de kerk verbood in de vastentijd eieren, dat was ook zo voor vlees. Maar net tijdens deze periode leggen kippen veel eieren. Zo stapelen de eieren zich op. Ze werden dikwijls als geschenken gegeven. Bij christenen werd het ei tot symbool van de wederopstanding van Christus en de hoop op de wederopstanding van alle mensen. De schaal kreeg de betekenis van het graf van Christus. De eieren werden gekookt zodat ze langer bewaart konden worden en ze werden tevens versierd In het begin werden de eieren rood gekleurd. Later gebruikte men meer kleuren. Sommige hebben er zelfs een kunst van gemaakt om eieren te versieren. Het kan misschien juist zijn dat kerstbomen en paaseieren geen échte religieuze symbolen zijn, maar ze worden wel gelinkt aan kerkelijke feesten en zelfs erkend door de Kerk. In dat opzicht vind ik dat de moslims dus volledig gelijk hebben als men neutraliteit wil bekomen! |
Citaat:
Maar liever terug naar de kern van de zaak: heel de problematiek van de huidige presidentsverkiezingen in Turkije maakt vrij duidelijk dat het dragen van de chador in openbare gebouwen niet zomaar iets is dat alleen te maken heeft met (een) louter neutrale cultuuruiting... De Turkse moslims (jawel!) die Mevrouw Gül op de korrel nemen omdat zij in publieke aangelegenheden aan de hand van haar man (de toekomstige Turkse president GÜL dus) mét een hoofddoek verschijnt, doen dat omdat zij grote twijfels hebben bij de POLITIEKE neutraliteit van de - laat het mij dan maar zo noemen - 'klassieke' islam zoals die vandaag nog steeds beleden wordt door het gros van de moslims (weliswaar een stuk minder in de Turkse grootsteden)... :eek: Het klopt wel dat heel dat hoofddoekengedoe veel meer een symbooldossier geworden is dan dat er een reële dreiging van uit zou gaan. Maar zolang islamitische heilige schriften - vooral shari'a en hadieth - een LETTERLIJKE interpretatie genieten bij het gros van hun aanhangers, kan men moeilijk heen om de staatkundige en politieke aspiraties ervan, te weten: een aanfluiting dan wel ontkenning van het principe van scheiding van kerk en staat, een van de basisbeginselen van onze liberale democratie; overigens, katholieke scherpslijpers (schepping in zeven dagen, het aardse en hemelse Jeruzalem, de vrouw als dienstmaagd...) lijden aan krek hetzelfde euvel, laat daar geen twijfel over bestaan... :banghead: |
Citaat:
Ik vind het nogal hypocriet van de stad Antwerpen om andere elementen die evenmin getuigen van neutraliteit (kerstboom en paaseieren, die duidelijk wijzen op een christelijke aanwezigheid) wel toe te laten. |
Citaat:
- dat de hoofddoek NIET ontdaan kan worden van die religieuze betekenis want anders is heel die Turkse affaire rond het presidentschap onzinnig (1); - dat 'religie' als dusdanig niet het probleem stelt, maar wel een godsdienst die de scheiding tussen kerk en staat miskent (welke dan ook, maar voor wat betreft het katholicisme in België zijn die ambities wel definitief verleden tijd, iets waar men - jammer genoeg - voor wat betreft de islam een stuk minder zeker van kan zijn, in weerwil van de moslima die haar hoofddoek echt niet in de eerste plaats beschouwt als een politiek islamstatement...) (2). |
Citaat:
Overigens is een kerstboom toch echt wel een symbool dat hoort bij de viering van het kerstfeest en als dusdanig in mijn ogen zeker een religieus symbool. Zoals ik al zei, idd niet zo expliciet als een hoofddoek, maar in essentie komt het op hetzelfde neer. Op die manier wordt er toch echt wel met twee maten en gewichten gewogen vind ik. Nu ben ik persoonlijk ook geen liefhebber van de hoofdoek - in die zin dat het volgens mij symbool staat voor de minderwaardigheidspositie die de vrouw in de islam bekleedt -, maar als die vrouwen dat echt willen dragen vind ik dat ze dat recht moeten hebben. En uiteraard moet er een scheiding van Kerk en staat zijn, maar (bijna) iedereen behoort tot een bepaalde religie, ook diegenen die voor de staat werken en dat niet laten zien. Persoonlijk vind ik niet dat er iets mis is met te tonen tot welke religie je behoort, zolang je de scheiding tussen Kerk en staat maar respecteert en je religie dus niet je professionele oordeel beïnvloedt. En zoals u het stelt: Citaat:
|
Ik weet niet of het op zijn plaats is om dit hier tussen te gooien, maar omdat ik iets zag vallen over scheiding tussen kerk en staat plant ik dit zaadje hier even tussen:
Ik gaf vorig jaar eens les over de wettelijke feestdagen ... Je hoort mij al komen. Er zijn 10 wettelijke feestdagen. En er is de scheiding tussen kerk en staat. Nu mag je eens raden hoeveel van die feestdagen katholieke feestdagen zijn? ... 6! (met name: Pinkstermaandag, Ons-Heer-Hemelvaart, Kerstmis, Allerheiligen, Paasmaandag en Maria ten hemelopneming oftwel Moederdag) (de 4 overige: Nieuwjaar, Dag vd Arbeid, Wapenstilstand en de Nationale Feestdag) Zonder daar een oordeel over te vellen -want ik zou die 6 niet kunnen weg denken of toch niet allemaal - vond ik dat best een verbazingwekkende vaststelling! |
Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 12:53. |
Powered by: vBulletin Version 3.8.14 by DRC
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.