actualiteitsforums

actualiteitsforums (http://actualiteit.org/forums/index.php)
-   Onderwijs (http://actualiteit.org/forums/forumdisplay.php?f=64)
-   -   Ouders ontvangen voicemail als kind spijbelt (http://actualiteit.org/forums/showthread.php?t=42284)

charlotte.vanlooy 8th January 2013 18:55

Ouders ontvangen voicemail als kind spijbelt
 
Ouders ontvangen voicemail als kind spijbelt

De Gentse stedelijke school voor leren en werken (deeltijds beroepsonderwijs) zal ouders voortaan via een voicemailbericht op de hoogte brengen als hun kind onrechtmatig afwezig is op school.

"Tot dusver moesten tot vier personeelsleden zich bezighouden met het eigenhandig op bellen van de ouders", zegt directeur Dirk Damman. "Nu zal de software dat doen."

De ouders moeten via een knop van hun telefoon bevestigen dat ze het bericht gehoord hebben. De Gentse school wou het systeem na de kerstvakantie in gebruik nemen, maar het eerste voicemailbericht wordt wellicht pas op 24 januari verstuurd, omdat het systeem nog afgesteld moet worden.

Met het systeem wil de school de strijd tegen spijbelen opvoeren. De helft van de leerlingen vertoont immers problematisch spijbelgedrag. Enkele jaren terug was dat nog bijna zestig procent van de leerlingen.

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/4124/Multi...-spijbelt.dhtml

Mening: Persoonlijk vind ik dit best wel een goed initiatief. Zoals het artikel al vermeld, moet de directie bij spijbelgedrag de ouders zelf contacteren. Dit is heus geen leuke/ makkelijke klus. Via deze weg zal het sneller gaan. Of dit daadwerkelijk het spijbelgedrag zal tegengaan, daar heb ik mijn twijfels over... Vele ouders vinden het blijkbaar zelfs niet meer zo erg dat hun kind eens spijbelt, dit tot mijn grote verbazing! Spijbelen is iets dat altijd zal blijven bestaan

marloe.vanherck 11th January 2013 15:27

Ik weet eigenlijk niet zo goed of dit wel een goed initiatief is. Is het echt teveel gevraagd voor een school om ouders persoonlijk op de hoogte te brengen van de situatie?
Contact tussen ouders en de school is belangrijk. Aan de telefoon kunnen ouders misschien een reden geven voor het spijbelgedrag van hun kind. Bovendien komt een persoonlijke boodschap veel beter aan dan een geautomatiseerd voicemail bericht. Ik denk dat zo'n bericht bij sommige ouders wel eens verkeerd kan overkomen. Is de school dan niet bezorgd als een leerling niet opduikt?
Leren wij als leerkrachten in spe niet dat elk kind anders is en dat we achter 'probleemgedrag' een oorzaak moeten gaan zoeken? Misschien ligt die oorzaak wel bij de thuissituatie van de leerling. Een voicemail kan de houding van de ouders tegenover het spijbelen niet detecteren. Een personeelslid van de school misschien wel.

Raisa.Docx 12th January 2013 14:00

Het idee op zich is niet slecht. Als blijkt dat er zoveel leerlingen zijn die spijbelen, komt de voicemail goed van pas. Ouders worden sneller op de hoogte gebracht en de school kan bijhouden hoe vaak de leerlingen spijbelen.
Maar of dit de oplossing bij uitstek is om het spijbelen tegen te gaan? Ik denk het niet. Zoals Marloe al aanhaalde, vind ik ook dat de school persoonlijk contact moet opnemen met de ouders als ze op zoek gaan naar de oorzaak van het spijbelgedrag van hun kind. De voicemail detecteert inderdaad alleen wanneer het kind spijbelt, maar niet waarom en het is net die 'waarom' waarnaar de school en ouders op zoek moeten gaan. Misschien voelt de leerling zich niet goed in die school? Is er sprake van groepsdruk? Wordt de leerling gepest?
Ik denk ook niet het volledig waar is dat vele ouders het niet meer erg vinden dat hun kinderen spijbelen. Zij betalen de studie van het kind toch? :confused: Er zullen wel zulke ouders zijn, maar ik denk dat het voor de meeste geen lachertje is als ze vernemen dat hun kind meermaals niet aanwezig is op school. Je kan er als ouder ook weinig aan doen buiten er met je kind (en de school) over te praten.
Er zijn bij mijn weten zowel positieve als negatieve punten aan dit 'systeem', maar ik denk dat de school een stapje verder mag en zal moeten gaan als ze het spijbelgedrag van haar leerlingen wil tegengaan.

anne.plessers 13th January 2013 21:13

Ik heb mijn twijfels over dit systeem. De bedoeling is goed. Ouders moeten zeker en vast op de hoogte gebracht worden van het spijbelgedrag van hun kind maar ik denk dat dit de foute manier is.
Zoals eerder aangehaald, is het contact tussen ouders en de school zeer belangrijk. Daarom denk ik dat het beter is dat de school zorgt dat ze ouders persoonlijk kan spreken. Ze kunnen dan best een afspraak maken om te zoeken naar mogelijke oorzaken van het spijbelgedrag en naar een mogelijke aanpak.
Zelf ken ik een geval van spijbelgedrag waarbij de school ook een bericht op de gsm van de ouders achterliet. Na meermaals verwittigen van de ouders, bleef de dochter nog spijbelen. De school vond dit niet normaal en zocht op een andere manier contact met de ouders. Toen kwamen ze erachter dat de ouders helemaal niet op de hoogte waren van het spijbelgedrag want dochterlief had het telefoonnummer van school geblokkeerd in de gsm van de ouders.
Conclusie: men mag tieners niet onderschatten in hun inventiviteit! Een persoonlijk gesprek met de ouders aanknopen lijkt mij de beste manier.


Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 21:33.

Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.