Enkele post bekijken
Oud 8th December 2015, 21:08
l*ssa.sips l*ssa.sips is offline
Registered User

Een voorstel dat verschillende reacties uitlokt...

Dit is een voorstel dat veel verschillende reacties uitlokt. Volgens SP.A en Groen zou dit echter leiden tot kinderarmoede (dit is te lezen in de Standaard: http://www.standaard.be/cnt/dmf20151208_02010339). Wel spreken SP.A en Groen over het afnemen van het kindergeld, terwijl Open VLD duidelijk een basisbedrag wil aanvullen met inschrijvingen in scholen en taallessen voor de ouders. Volgens het Netwerk tegen Armoede zou 9% meer gezinnen in armoede belanden zonder kinderbijslag. Als ze het bestaande systeem willen hervormen, lijkt het systeem van Open VLD naar mijn mening in overweging te nemen. Ik zou het kindergeld sowieso niet zomaar afnemen, maar een basisbedrag nemen en dit zou dan eventueel wel aangevuld kunnen worden door de inschrijvingen op scholen. Dit systeem lijkt me ook het inschrijven in de scholen aan te moedigen. Het basisbedrag aanvullen met taallessen lijkt me dan weer niet zo'n goed idee. Ik ben het er zeker en vast mee akkoord dat ouders kansen moeten grijpen om de Nederlandse taal te leren. Toch zou ik dit niet doen ten koste van het kindergeld. Indien de ouders voldoende verdienen en rondkomen, zou dit een mooie bonus zijn. In de praktijk daarentegen denk ik dat we dit in een ander perspectief moeten plaatsen en dienen we de verhogende kinderarmoede in het achterhoofd te houden. Om het dus volledig te vervangen lijkt me geen goed idee, maar het basisbedrag aangevuld met inschrijvingen voor scholen lijkt me een idee dat we niet zomaar van de baan mogen vegen bij het hervormen van het systeem op vlak van kindergeld.
Met citaat antwoorden