28th February 2016, 16:37
|
Registered User
|
|
|
|
Angst eet de ziel op
Angst kan veel doen met mensen. Het kan bewust en onbewust in ons aanwezig zijn. Zoals Linde reeds aangaf, is de maatschappij bang. Bang van het onbekende, bang van wat er komen zal. Is dat een reden om alle leuke dingen achterwegen te laten? Neen. Als we al onze uitstapjes laten en onszelf de hele dag opsluiten in ons eigen huis omdat we bang zijn, zullen we niet meer leven. We zullen op dat moment geleefd worden. We zullen niets meer doen omdat we het zelf willen, maar omdat we bang zijn dat er anders iets ergs te gebeuren staat. De angst eet, zoals in de titel staat, de ziel op. Ik vind dat we moeten bewijzen dat we sterker zijn dan onze angsten. Dat is moeilijk. Als iedereen elkaar helpt en we elkaar proberen te begrijpen, moet dat volgens mij wel lukken. Onze maatschappij is op dit moment een egoïstische samenleving, we richten ons te veel op onszelf en zitten niets in met anderen die we niet kennen. Dit is een verkeerde houding. Denk maar aan allochtonen. Als je tegen één allochtoon ruzie maakt, staat er een paar uur later een groep van 50 voor je deur. Wij kunnen veel leren over hun groepsgevoel. Ik denk dat wanneer we moeite doen om zelf een groepsgevoel te creëren, iedereen veel gelukkiger en minder angstig zal worden.
|