Enkele post bekijken
Oud 11th May 2017, 11:17
Pauline.D*Kerf Pauline.D*Kerf is offline
Registered User

Ik kan me volledig aansluiten bij de de mening van Eline. Door enige werkervaring kan ook ik meedelen dat toekomstige leerkrachten enorm veel werk hebben om een goede les tot stand te kunnen brengen. We hebben vandaag de dag veel meer middelen die we kunnen en ook moeten inzetten. Denk maar aan de vele ICT-tools die beschikbaar zijn. Het is echter wel zo dat er ook veel tijd kruipt in het ontdekken en het begrijpen van deze tools.
Het is wel zo dat wij maar een deel van het takenpakket te zien krijgen tijdens stages. Zo wordt er enkel van ons verwacht om lesvoorbereidingen te maken, testen te verbeteren en eventueel toezichten te houden. Door enkel deze kant van het beroep te laten zien tijdens de opleiding, krijg je natuurlijk een vertekend beeld. In mijn ogen zou het beter zijn als men in de opleiding het volledige takenpakket opneemt. Enkel zo is het mogelijk om te zeggen of het beroep iets voor jou is of niet. Vervolgens kunnen we ook zo het percentage leerkrachten die binnen de vijf jaar stopt met het beroep, verminderen.
Net zoals Eline vermeldt in haar reactie, heb ook ik gemerkt dat er veel leerkrachten zijn die geen volledige dagen naar school moeten komen. Dit geeft hen dan ook meer tijd om testen te verbeteren, examens op te stellen, vergaderingen bij te wonen, uitstappen organiseren, etc. Ik ben er tevens ook van overtuigd dat je minder moet voorbereiden naarmate je langer lesgeeft. Dit is dus al één van de tijdrovende taken die 'wegvalt'.
Met citaat antwoorden