Ik ben het eens met de mening van Veerle. Ik heb ook het gevoel dat Martin Valcke hier een zeer veralgemenend stereotiep neerzet, namelijk: "Iedereen doet maar wat". Zelf ben ik een van de studenten die hun diploma niet in drie jaar zal halen, met andere woorden, ik leg geen "modeltraject" af. Dit was echter een heel bewuste keuze die ik gemaakt heb, omdat ik uit een studierichting kwam (KSO-Vrije Beeldende Kunsten) met maar twee uurtjes (praktijkgericht!) Engels. Ik wist dat de overgang naar Engels op de hoge school, met veel grammatica, niet van een leien dakje zou lopen en veel aan zelfstudie zou moeten doen om de rest te kunnen bijbenen. Daarom vind ik het net goed dat we met onze vakken kunnen schuiven, omdat ik zo een "persoonlijk modeltraject" voor mezelf kan uitbouwen. Een bindende toelatingsproef zou ik allicht niet gehaald hebben op vlak van grammatica, en daardoor zou mijn droom om leerkracht Engels te worden dus ook resoluut van de baan geschoven worden..
|