Onderwerp: Walmart vs. Amazon
Enkele post bekijken
  #1  
Oud 22nd February 2018, 20:23
bijlinda's Avatar
bijlinda bijlinda is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Hasselt
Posts: 1,722
Arrow Walmart vs. Amazon

Walmart vs. Amazon


Wie wint de concurrentiestrijd: de grootste supermarktketen van de wereld of de grootste webwinkel van de planeet?



Zelfs Walmart, het grootste winkel*bedrijf ter wereld, zou wel eens het slachtoffer kunnen worden van de opkomst van e-commerce. Het aandeel van de Amerikaanse gigant kreeg dinsdag een opdoffer van ruim 10 procent, en gisteren ging er na een paar uur handel nog eens meer dan 2 procent vanaf. Beleggers schrokken van de bescheiden winsttoename in het vierde kwartaal, de weinig ambitieuze verwachtingen voor dit jaar en vooral de tegenvallende groei in online-omzet.

Net als Carrefour is Walmart tamelijk gevoelig voor de groei van e-commerce, omdat het veel non-food verkoopt. Met de overname van webwinkel Jet.com hoopte Walmart Amazon.com een beetje te kunnen bijbenen. Maar dat is niet gelukt. Niet alleen is Amazon nog altijd goedkoper, ook de groei is er sterker. In de laatste drie maanden van vorig jaar kon Amazon 38 procent meer verkopen dan een jaar eerder. Walmart kwam voor de online-*omzet niet verder dan 24 procent groei. De totale omzet groeide met een magere 4,1 procent.

Het lijkt een ongelijke strijd. De omzet van Amazon bedraagt minder dan de helft van die van Walmart, maar het aantal personeelsleden is maar een kwart. Anders gezegd: per honderd dollar kassa-inkomsten heeft Amazon de helft van de loonlasten die Walmart heeft. Toch liggen de marges van beide ketens dicht bij elkaar. Walmart hield in het laatste kwartaal per 100 dollar omzet 3,3 dollar operationele winst over. Bij Amazon was dat 3,5 procent.

Maar beide bedrijven hebben een heel verschillend model. Amazon-baas Jeff Bezos heeft zijn aandeelhouders altijd verteld dat hij groei belangrijker vindt dan winst. En dat vinden zijn aandeelhouders nu ook. Als hij te veel winst maakt, worden ze ongerust. Ze vragen zich dan af waarom dat geld niet in groei wordt geïnvesteerd. Voor het dividend hoeven ze niet in *Amazon te beleggen, want daar doet Bezos niet aan. Hij moet zijn eerste dollar aan dividend nog uitkeren.

Walmart daarentegen heeft een traditie van dividendstijgingen hoog te houden. ‘We zijn er trots op dat we voor het 45ste opeenvolgende jaar een hoger dividend kunnen aankondigen’, zei financieel directeur Brett Biggs. En dat terwijl de nettowinst vorig jaar met een kwart is gedaald.

Het lijkt een ongelijke strijd. Amazon kan elke dollar die verdiend wordt, investeren in groei. Doordat het geen winst*beloften hoeft waar te maken, kan het zijn producten scherp geprijsd verkopen. Walmart daarentegen zit met een logge en dure infrastructuur, aandeelhouders die jaarlijks een hoger dividend verlangen, en gestaag afkalvende marges.

Conclusie: Op de vraag welk model de toekomst heeft, hebben beleggers de afgelopen maanden al ondubbelzinnig geantwoord. Het aandeel Amazon is sinds de start van dit jaar 28 procent meer waard geworden. Dat van Walmart moest ruim 7 procent achteruit.


DS, 22-02-2018 (Ruben Mooijman)
Bijgesloten Plaatje(s)
 
Met citaat antwoorden