Beste Daan, ik zie niet direct het verband tussen een migratie van Congo naar Oeganda en rechtse rakkers. Maar ik merk wel dat je de denkwijze van de rechtse rakkers niet zo goed kent. Laat mij je wat verduidelijking geven.
Dat migranten niet vluchten voor hun plezier is een evidentie. Geen enkele rechtse rakker zal dat betwisten. Het argument dat ze dit doen enkel om te overleven, daar kunnen wel enkele kanttekeningen bij gemaakt worden. Als we kijken naar waar deze migranten heen “vluchten”, merken we dat ze vooral naar het welvarende Westen trekken.
Rusland, China, Roemenië, … zijn ook veilige landen maar de migratiestroom naar die landen is slechts gering. Om op dit punt nog wat verder te gaan, er zijn veel migranten die zich in veilige landen bevinden maar toch beslissen om verder te trekken. Dit zijn de zogenoemde transit-migranten, zij zijn niet langer voor hun leven aan het vluchten maar enkel nog om economische redenen. Zij zoeken zijn op zoek naar geld in plaats van veiligheid.
Je haalt ook aan dat deze mensen migreren voor hun kinderen een betere toekomst te geven. Dat is inderdaad een juist argument, ik geloof ook dat hun kinderen hier een veel beter toekomst kunnen hebben dan in de derdewereldlanden waar ze vandaan komen. Maar het probleem dat zich voor doet is dat als we deze kinderen hier willen opvangen we daar geld in moeten investeren, geld dat we daardoor niet in onze eigen kinderen kunnen investeren. Ik weet dat dit controversieel klinkt maar ik vind Belgische kindjes toch net iets belangrijker dan Congolese kindjes.
Het idee van de rechtse rakkers dat migranten hier onze jobs komen afpakken is eigenlijk ook niet zo ver gezocht. Als er migranten naar hier komen en toch beslissen te werken in plaats van te enkel te leven op OCMW-geld, dan is dat een job die niet langer kan uitgevoerd worden door een Belg. We kunnen hier dan het argument aanhalen dat ze vooral jobs doen die de Belgen niet willen doen, en in sommige gevallen zal dat waar zijn maar in de meeste geloof ik van niet.
Tot slot heb je ook gezegd dat de rechtse rakkers eerst eens moeten vrezen voor hun leven en met kogels om de oren geschoten moeten worden. Tja, hoe moet ik daarop reageren. Laat ik eerst al eens zeggen dat er misschien wel een reden is waarom dat hier minder geschoten wordt dan ginder. En dat we dat de rechtse rakkers eerder bang zijn dat deze migranten hun gewapende conflicten met zich zullen meebrengen. (En dat doen ze:
http://actualiteit.org/forums/showt...6&highlight=Tim )
We hebben hier niet voor ons leven te vrezen zouden we dat niet beter zo houden? Ik denk dat het beter is dat we nooit weten hoe het is om beschoten te worden in plaats van dat we het ervaren enkel om er wat meer empathie van te krijgen.