Enkele post bekijken
  #9  
Oud 23rd October 2004, 15:28
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Re: S.U.V. of moordmachine...

Er zijn hier wel twee discussies over elkaar aan het lopen (mijn schuld ), maar soit...

Citaat:
Originally posted by Barst
Moordende vierwielaandrijving


Een groeiend aantal mensen koopt een terreinwagen. Belgische en Nederlandse onderzoekers luiden de alarmbel, want deze soort wagens doodt twee keer zoveel weggebruikers als grote personenwagens.




Te zwaar, te hoog, te stijf


Waarom zijn terreinwagens zo gevaarlijk voor andere weggebruikers? Het is een kwestie van tegenzittende fysica.


EEN eerste factor is hoe zwaar de auto is. De meeste jeeps zijn een stuk zwaarder dan een gewone personenauto. Bij een botsing is de zwaarste auto altijd in het voordeel, omdat hij trager tot stilstand komt. De lichtste auto wordt achteruit geduwd, waardoor de inzittenden een veel grotere klap te verwerken krijgen. Tegen deze wet van de fysica valt niets in te brengen.

Een tweede oorzaak van de onverenigbaarheid met personenwagens is de stijfheid van terreinwagens. Ze hebben een steviger structuur dan personenwagens. Bovendien zijn ze vooraan vaak uitgerust met stijve metalen constructies, de zogenaamde bull bars of koeienvangers.

Het voornaamste probleem van suvs en terreinwagens is echter de hoogte. Bij een zijdelingse botsing raakt de jeep de personenauto niet in de verstevigde deur, maar ter hoogte van het raam. De Nederlandse ingenieur Chris Schoon: ,,De Zweedse verzekeraar Folksam heeft een test uitgevoerd waarbij een Land Rover Freelander, een relatief lichte suv, met 50 kilometer per uur in de flank van een Saab 9000 reed. Die personenwagen scoort zeer goed wat passieve veiligheid betreft, maar in dit geval waren de overlevingskansen van de bestuurder nihil: de motorkap van de Land Rover raakte voluit het hoofd van de test-dummy. Ook bij frontale aanrijdingen en bij kop-staartbotsingen dringt zo'n suv veel sneller de passagiersruimte binnen. Als je een lange motorkap of kofferbak hebt, kan dat nog meevallen, maar in kleine stadsautootjes zitten de passagiers zo'n beetje tegen de achterruit aan. Je krijgt aanrijdingen met zware gevolgen, zelfs bij lage snelheden.'' Het is ook hun hoogte die suvs zo dodelijk maakt voor zwakke weggebruikers die onder de wagen terechtkomen.

Veel mogelijkheden om de onverenigbaarheid tussen personenauto's en terreinwagens op te lossen, zijn er niet. Ofwel stemmen we de suvs beter af op de personenwagens. Ofwel stemmen we de personenwagens beter af op de suvs. Slechts een paar fabrikanten volgen de eerste weg. Zo is de jeep van Mercedes uitgerust met een soort verborgen bumper die afgestemd is op de hoogte van gewone auto's. Anderzijds valt het op dat nieuwe personenwagens steeds hoger op de weg staan.

Die tweede optie bevalt Schoon niet. ,,Dat staat haaks op de veiligheid van voetgangers en fietsers. Bovendien zijn de nieuwe personenwagens op hun beurt een bedreiging voor de wat lagere types personenwagens. Je creëert een soort wedloop. Diegene die in de zwaarste en hoogste auto zit, is altijd in het voordeel. Voor de verkeersveiligheid is dit echt een hele verkeerde ontwikkeling."

Chauffeurs malen niet om het totale aantal verkeersslachtoffers. Ze willen zelf heelhuids thuiskomen, en de enige manier om je tegen een aanrijding door een suv te wapenen, is zelf ook met zo'n jeep gaan rijden. Wie het kan betalen, zal zich vervolgens een nóg grotere auto aanschaffen. De Hummer 2 en de Ford Excursion, de grootste jeeps op de markt, zijn met hun drie ton de helft zwaarder dan een BMW X5, een Jeep Grand Cherokee of een Land Rover Discovery.

,,Straks rijden we allemaal met een tank rond", vreest ook Johan De Mol van het Centrum Duurzame Ontwikkeling van de Universiteit Gent. De Mol is een van de zeldzame academici in ons land die geen blad voor de mond neemt als het over auto's gaat. Hij ziet een eenvoudige oplossing: verplicht een snelheidsbegrenzer op terreinwagens, zodat hun aantrekkelijkheid als luxeauto drastisch afneemt. De 4 x 4's kunnen dan weer worden ingezet waarvoor ze ontworpen zijn: zwaar werk en ruig terrein. ,,De Europese Commissie heeft onlangs beslist snelheidsbegrenzers te verplichten in vrachtwagens van meer dan 3,5 ton en bussen van meer dan 5 ton'', aldus De Mol. ,,Die snelheidsbegrenzers zou je ook in terreinwagens kunnen verplichten. Dat zou revolutionair zijn, maar ook logisch. De wagens waren bedoeld als werkpaarden, maar zijn statussymbolen geworden. Als je met een terreinwagen nog maar 90 kilometer per uur kunt rijden, zal de aantrekkelijkheid fors verminderen en lost het probleem zich vanzelf op. Wettelijk is zo'n snelheidsbegrenzer perfect mogelijk, daarvoor hoeven we niet eens op Europa te wachten. Of men in die mate tegen autoconstructeurs durft op te treden, weet ik natuurlijk niet.''


22/10/2004 (kdd)

©Copyright De Standaard
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden