Enkele post bekijken
Oud 27th April 2006, 02:59
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator

Stigmatiseren is verleidelijk

Stigmatiseren is verleidelijk

HET is maandagavond 24 april als ik met volle aandacht het debat op het Canvas-programma Morgen beter volg. Een debat met niemand minder dan De Standaard -redacteur Bart Brinckman, professor Carl Devos, hoofd van het katholiek onderwijs Mieke Van Hecke en Urbanus hemzelve.

In de nasleep van de moord op Joe Van Holsbeeck gaat het debat over allochtonen, moslims en criminaliteit. Moslim is synoniem geworden voor allochtoon en Noord-Afrikaan. Dat kan niet anders, want de twee daders waren zeer duidelijk Noord-Afrikanen en hoogstwaarschijnlijk ook moslims.

De panelgasten breken er hun hoofd over hoe het nu in 's hemelsnaam komt dat de allochtone gemeenschap hun criminelen niet zelf aanpakt en hoe wij hen kunnen helpen om uit dat diepe dal te kruipen. Hen buitengooien kunnen we immers niet, merkt een pientere Urbanus op: ,,Dat zou oorlog betekenen!'' De komiek stelt ook vast dat de Belgische bevolking nog maar net is bekomen van de cartoonaffaire en nu er dít bij krijgt.

Het debat wordt overheerst door wij-zij-stellingen. Het zijn niet langer de Belgen van allochtone afkomst maar wel zij die voor een stuk verantwoordelijk zijn voor wat er misgaat in onze samenleving 'en het wordt het maar eens tijd dat zij die wantoestanden aanpakken'. Misschien had kardinaal Danneels de priesters ook moeten oproepen om hun medewerking te verlenen aan de identificatie van de daders?

Mieke Van Hecke ziet terecht een grote taak weggelegd voor het onderwijs en de ouders van deze kinderen, maar ze stelt wel vast dat in ,,hun cultuur'' de arbeidslogica niet serieus wordt genomen. Ik kan mijn oren niet geloven, wat een platte veralgemening en een belediging voor zoveel hardwerkende 'allochtonen' en voor de eerste generatie voor wie de hoofdreden van migratie arbeid was.

Ondertussen is het al bijna middernacht. Ik voel mij overspoeld door de zonden van Israël. Ik voel mij verschrikkelijk machteloos. Machteloos tegenover dat crapuul uit onze eigen gemeenschap, tegen de stigmatisering van één bepaalde bevolkingsgroep naar aanleiding van deze verschrikkelijke moord op ónze Joe. Al wat ik op dit moment wens is dat de daders snel worden opgepakt en dat er toch nog een beetje gerechtigheid geschiedt.

Mijn wens is uitgekomen. Nog geen halfuur later lees ik op het nieuwsportaal van een aantal kranten dat de daders geďdentificeerd zijn. Het gaat niet om twee Noord-Afrikanen, maar om twee Polen. Eén van de twee daders zou al opgepakt zijn. Ik hoop van harte dat de Poolse gemeenschap niet gestigmatiseerd wordt. Hoe verleidelijk het voor sommigen ook is, je kunt geen groep verantwoordelijk stellen voor misdaden die individuen begaan. Het is dan ook heel merkwaardig hoe de nationale pers steeds maar bleef verwijzen naar de Noord-Afrikaanse afkomst van de daders.

Abdelhay Ben Abdellah

(De auteur is lid van de Moslimexecutieve.)

DS, 26-04-2006