14th November 2004, 15:22
|
 |
UDHR - art. 19
|
|
|
|
Dat zijn natuurlijk dingen die niet door de beugel kunnen. Maar ik ben er vrij zeker van dat de schutter zich voor de krijgsraad heeft moeten verantwoorden. In tegenstelling tot sommige andere landen houdt de US zich nog altijd aan de ROE (Rules of Engagement) en Geneva-conventions. En dat er dan af en toe rotte appels tussen zitten die zulke wandaden doen, dat is onvermijdelijk, maar wees gerust dat zij daarvoor bestraft worden.
Natuurlijk kan ik wel enkele reacties begrijpen die sommige mensen gepost hebben op dat forum van die link. Ik kan me voorstellen dat je als 18-jarige soldaat, na net dagenlang onder vuur en tussen het puin te hebben gelegen, niet zo happig bent om je vijand de eerste zorgen toe te brengen. Ik kan het begrijpen maar uiteraard niet goedkeuren.
Maar ik vind het wel nogal hypocriet om nu ineens te zeggen dat 'die Amerikaanse soldaten' tot zoiets in staat zijn. Wat we op dat filmpje zien, is 1 rotte appel. Je kan nu moeilijk gans het Amerikaanse leger (en 't is in feite niet het leger maar de Marines) over dezelfde kam scheren op basis van wat 1 marinier heeft gedaan.
Je kan dat best nog vergelijken met de eigen staat waarin wij wonen. Ook hier in België is het verboden om iemand te vermoorden, ook al gebeurd het toch. Wil dat dan zeggen dat alle Belgen moordenaars zijn? Neen, de rotte appel wordt gestraft want dat is het enige dat de maatschappij nog kan doen. En hetzelfde zal wel gebeurd zijn met die marinier.
|