Enkele post bekijken
  #4  
Oud 11th December 2006, 20:00
Tessa Wuyts Tessa Wuyts is offline
Tessa W
 
Geregistreerd op: Jan 2005
Locatie: berlaar
Posts: 5
Joris Van Soom - Kathleen Vissers - Tessa Wuyts

Moderator: Kathleen
Verslaggever: Tessa

Vraag 1

Wat is het verschil tussen een straatcultuur en een school/werkcultuur?

Een straatcultuur ontstaat volgens ons vrijer en spontaner dan een school/werkcultuur die eerder wordt opgelegd. De straatcultuur leidt tot een zoektocht in het leven van de jongeren. Het is hun thuis waar ze opzoek gaan naar zichzelf. Ze kunnen er zichzelf zijn, ondaks het feit dat het gedrag dat wordt nagestreefd vaak door anderen wordt opgelegd. Ze zien dit echter zelf niet zo. Ze voelen zich hier een deel van een groep, ze horen erbij. Dit gevoel treffen ze vaak niet aan binnen de school/werkcultuur.
De school/werkcultuur is eerder gericht op het presteren van jongeren. Heel wat jongeren geloven hier echter niet in. Ze zien geen toekomst in deze school/werkcultuur omdat de toekomstperspectieven voor hen vaak beperkt zijn. (vb. allochtonen worden minder vaak aanvaard om een bepaalde job uit te voeren. Heel wat autochtonen willen namelijk liever niet door allochtonen bediend worden). Dit drijft hen automatisch naar de straatcultuur waar ze zich wel aanvaard en begrepen voelen.


Vraag 2

Wat is de positie van de leerkracht in deze school?

Volgens ons moet de leerkracht vooral een klankbord zijn waartegen de leerlingen kwijt kunnen wat hen bezighoudt. Heel wat van deze leerlingen hebben namelijk niet de kans om thuis een goed gesprek te voeren. De ouders verwachten vaak van de school dat ze de opvoedende taak helemaal overneemt en deels is dit ook zo, maar dit wil niet zeggen dat de ouders van hun taak als opvoeders volledig moeten afzien.
Je moet als leerkracht ook bijzonder sterk in je schoenen staan en vooral eerlijk zijn tegenover de leerlingen. Ze moeten in je geloven. Daarom moet je ook datgene wat je zegt waarmaken voor jezelf en voor de leerlingen. Aan een leerkracht die optreedt als politieagent hebben deze leerlingen bitter weinig. Je moet je waarden kunnen overbrengen zonder de leerlingen echter te berispen. Hier zijn ze helemaal niks mee. Je bereikt volgens ons meer door met hen te praten dan hen voor vanalles en nog wat te berispen.
Verder moet je natuurlijk ook je taak als lesgever waarmaken. Er zijn eindtermen en ontwikkelingsdoelen die je moet nastreven. Belangrijk is wel dat je dit kan relativeren. Je moet je afvragen wat relevant is voor deze leerlingen en daar de nadruk op leggen.
Je moet deze leerlingen ook sturen in de zelfstandigheid die ze vaak al verworven hebben. Een gebrekkige thuissituatie heeft bij veel van deze leerlingen geleid tot een vroege en sterke zelfstandigheid. Vaak wordt hier echter fout mee omgesprongen. Het is jouw opdracht als leerkracht om hen hier de juiste weg in te laten vinden.


Vraag 3

Wie draagt de verantwoordelijkheid voor een kind dat belandt in het institut d' A & M?

Hier is het volgens ons vooral de maatschappij die haar verantwoordelijkheid moet opnemen. Heel wat van deze jongeren krijgen gewoon niet de kans binnen onze maatschappij om zich te bewijzen. Een school kan al het mogelijke doen, maar als de respons van buitenaf negatief is, staan ze nog geen stap verder. De maatschappij belemmert vaak de toekomst van deze leerlingen. Ze krijgen niet de kansen die andere leerlingen wel krijgen (vb. de kans op een goede job). Dit duwt hen in de richting van criminaliteit en zwartwerk. Betere uitzichten hebben ze toch niet.
Om hier een oplossing voor te vinden, pleiten wij voor meer verdraagzaamheid vanuit de maatschappij. Geef ook deze leerlingen de kans om een job uit te oefenen, om een stage te doen en voorzie de nodige financiële steun aan scholen die deze jongeren opleiden. Pas dan kunnen deze jongeren echt iets van hun toekomst maken.
Daarnaast mogen ook de ouders de verantwoordelijkheid voor hun kinderen niet volledig van zich afschuiven. Ze moeten hun zoon of dochter ook thuis opvolgen en interesse tonen voor wat er zich binnen de schoolmuren afspeelt. In de tekst staat dat heel wat ouders zich niets van de school aantrekken. Dit is natuurlijk geen goede boodschap die uitgezonden wordt naar de leerlingen. Als het je ouders al niet interesseert, waarom zou jij er dan moeite voor doen?
In die zin moeten dus ook de ouders hun verantwoordelijkheid blijven dragen en een voorbeeld zijn voor hun kinderen.

Voor vraag 4 hadden we niet meer voldoende tijd om deze op te lossen.
Met citaat antwoorden