Onderwerp: Onverdraagzamer?
Enkele post bekijken
Oud 8th February 2007, 11:42
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------

Ik ben van mening dat onze samenleving wel wat onverdraagzamer is geworden. OF ze heeft andere vormen aangenomen. Vroeger werd er in de locale stamkroeg gevochten om een meisje (of ging de knokploeg van dorp A een bezoekje brengen aan dorp B), nu steekt men iemand dood voor een sigaret... Ergens kan je niet ontkennen dat er toch een serieus contrast is tussen wat vroeger gebeurde en wat nu blijkt plaats te vinden.

In onze samenleving waar alles supersnel moet gebeuren, zo effectief mogelijk, en alle gevolgen mogen ontzien worden (kijk naar multinationals, reclame, boodschap van sommige films,...) blijken mensen diezelfde instelling over te nemen. De overtuiging van ons eigen grote gelijk zo vlug mogelijk er in 'rammen'. Assertiviteit heeft zo zijn grenzen denk ik dan, hoewel mijn mening in vele avondcursussen en dagen niet bijgestaan zal worden! Sociologen zullen er in ieder geval wel een serieuze brok leermateriaal aan overhouden. Ik zie enkel de signalen, en die zijn niet veelbelovend. Verder wil ik nog even mijn ongenoegen uitspreken over de term 'Zinloos geweld' dat zo vaak in het vet in onze krantenkoppen geschreven staat. Ik vraag me af of mij iemand een voorbeeld kan geven van 'ZINVOL' geweld. Absurd!
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve -
Met citaat antwoorden