11th May 2007, 08:33
|
 |
Prime Integrator
|
|
|
|
Zoals de meeste mensen? Kijk maar eens naar de poll
Citaat:
Orgineel gepost door Kenny
Kan een sterker onderlegd persoon mij trouwens eens uitleggen hoe het precies komt dat vlees eten zo milieu-onvriendelijk is?
|
Ik kan hier wel wat argumenten voor geven zo even uit mijn mouw geschud zoals bijvoorbeeld dat vee ongelooflijk veel ruimte in beslag neemt, ruimte die niet bebost of anderzijds beplant kan worden, dat vee een ongelooflijke massa meststoffen produceren en zoals we allemaal weten komt uit mest (stront) methaangas vrij - een broeikasgas dat 20x schadelijker is dan CO2 ( voor de geïnteresseerden: google eens op methaanhydraat of lees 'De zwerm' van Frank Schätzing!)-, die meststoffen zorgen natuurlijk voor grondwatervervuiling, bij de productie van vlees wordt meer voedsel verbruikt dan dat het oplevert (go figure  ), enz...
Maar misschien is het interessanter als ik deze argumenten ook onderbouw met wat argumenten met wat meer autoriteit. Daarom heb ik even gegoogled en kwam ik op wat volgens mij de oorzaak is van het besluit van Groen!:
Het ' Livestocks Long Shadow'-rapport van de Food and Agriculture Organisation of the United Nations van 2006 (zie bijlage of volgende link: http://www.virtualcentre.org/en/lib...ad/A0701E00.pdf)
Ik heb het zelf nog niet gelezen (geen tijd!  ), maar op een Blog vond ik volgende excerpten:
Citaat:
Livestock are responsible for about 18 percent of the global warming effect, more than transportation’s contribution.
|
Citaat:
At present, there are about 1.5 billion cattle and domestic buffalo and about 1.7 billion sheep and goats. With pigs and poultry, they form a critical part of our enormous biological footprint upon this planet.
Just how enormous was not really apparent until the publication of a new report, called “Livestock’s Long Shadow,” by the Food and Agriculture Organization of the United Nations
|
Citaat:
global livestock grazing and feed production use ‘30 percent of the land surface of the planet.’ Livestock—which consume more food than they yield—also compete directly with humans for water. And the drive to expand grazing land destroys more biologically sensitive terrain, rain forests especially, than anything else.
|
Lees als afsluiter en als je tijd hebt misschien ook eens volgend rapport:
Energie in de varkensketen: http://library.wur.nl/way/bestanden/clc/1815904.pdf
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
|