Enkele post bekijken
Oud 19th December 2007, 22:43
Julie_07's Avatar
Julie_07 Julie_07 is offline
Registered User

Voorlopig gaat het fifty-fifty op

Ik ga akkoord met Bart zijn uitspraak (vooral omdat ik de leerkracht Duits in kwestie ook ken en ik kan nog een aantal andere leerkrachten benoemen die omwille van hun benoeming niet op de vingers getikt konden worden)

Ik vind een evaluatie van de leerkracht via het internet nuttig, maar alleen op voorwaarde dat er duidelijke vragen gesteld worden. Niet:"Geeft hij/zij goed les?", maar: "Is er een duidelijke structuur in de les?"of "Heeft hij/zij genoeg aandacht voor vragen uit de klas?".
Ook denk ik dat het belangrijk is dat deze evaluaties niet verplicht zijn. Leerlingen die hier niet graag op willen antwoorden zullen dit veel nonchalanter doen en zo zullen de resultaten niet altijd representatief zijn.
Natuurlijk moet ook de leerkracht achter dit initiatief staan. Als leerkrachten liever niet op deze manier commentaar krijgen, vind ik dat ze de keuze moeten krijgen hier niet aan mee te werken.

Het verschil maken tussen een sociaal en een lesgerichte score vind ik ook een goed idee. Zo kunnen de leerlingen inderdaad hun hele zegje doen en hou je toch de scheiding tussen de leerkracht als persoon en als lesgever.

Ik vind het wel minder positief dat de resultaten op een site verschijnen. Beter zou zijn dat alleen de lekracht in kwestie zijn/haar resultaten kan bekijken. Anders krijg je misschien rivaliteit tussen leerkrachten omdat de ene een hogere score krijgt dan de andere. En onrust in de leraarskamer is toch het laatste wat we willen!?

Ik vind dus dat de mogelijkheid er mag bestaan, maar dan alleen wanneer de leerkracht hier achter staat en de leerling bereid is de evaluatie correct in te vullen om de leerkracht te prijzen of te wijzen op eventuele problemen tijdens zijn/haar les.
Met citaat antwoorden