Hoge pakkans drugs in verkeer vergt snellere drugstest
Hoge pakkans drugs in verkeer vergt snellere drugstest
BRUSSEL - Een uurtje om één bestuurder op drugs te testen. De politie wacht op een snellere manier.
Het dramatische verkeersongeval in Heverlee doet de discussie over de drugstests in het verkeer weer opveren. De test die de politie vandaag gebruikt, is, in tegenstelling tot de alcoholtest, erg omslachtig en tijdrovend. Hij duurt een halfuur tot vijftig minuten. De procedure omvat een eerste batterij tests die de toestand van een weggebruiker taxeren op uiterlijke tekenen. Daarna volgt een urinetest en als die positief is, volgt een bloedtest.
Na een positieve urinetest mogen politie en parket al maatregelen nemen zoals een rijverbod of het intrekken van het rijbewijs. Voor een urinetest moeten de nodige faciliteiten voorhanden zijn en voor een (dure) bloedtest is een arts nodig - als die komt opdagen, want de vergoeding ligt laag.
Het zal niet verbazen dat deze arbeidsintensieve procedure tot gevolg heeft dat er niet op grote schaal gecontroleerd wordt. Zo zouden er jaarlijks maar 1.500 vaststellingen gedaan worden, meldde het vakblad de Verkeersspecialist. Het blad wees ook op de anomalie dat wie bekent drugs genomen te hebben maar toch een negatieve testbatterij aflegt, vrijuit gaat.
Er zijn alternatieven voorhanden die sneller werken: zweet- en urinetests. Kamerlid Jef Van den Bergh (CD&V) heeft een wetsvoorstel klaar om de speekseltest in te voeren.
De speekseltest blijkt echter niet helemaal betrouwbaar, wees Europees onderzoek uit. Zo zou de ene drug wel en de andere niet gedetecteerd worden. De meeste geteste methodes deden het goed voor (meth)amfetamines en opiaten, maar presteerden slecht voor cannabis en cocaïne.
De federale wegpolitie probeert enkele speekseltests uit in het kader van een Europees onderzoeksproject, Druid genaamd. 'We gaan de gebruiksvriendelijkheid na van een vijftiental toestellen, niet hun betrouwbaarheid', zegt operationeel directeur Eddy Greif. 'Conclusies zijn er nog niet, maar het ene toestel lijkt veelbelovend, terwijl het andere onbruikbaar is.'
Voor Greiff bestaan er geen testmiddelen die honderd procent betrouwbaar zijn en gaat het erom welke marge je toelaat. Een politiek-maatschappelijke zaak.
De twijfel over de betrouwbaarheid van de speekseltest heeft Duitsland er niet van weerhouden hem in te voeren en Frankrijk zal dat ook doen. Het schoolvoorbeeld is Victoria, een Australische deelstaat die een gecombineerde test praktiseert.
Een hogere pakkans en een grote afschrikkingseffect zijn nodig, want (illegale) drugs spelen een niet te onderschatten rol bij verkeersongevallen. Eén op de tien bestuurders-slachtoffers zou onder invloed gereden hebben.
Drugs maken de kans op een ongeval twee tot drie keer groter; in combinatie met alcohol wordt dat veertien keer.
DS, 11-03-2008 (Tom Ysebaert)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|