Enkele post bekijken
  #5  
Oud 15th March 2008, 11:40
wim leenaerts's Avatar
wim leenaerts wim leenaerts is offline
Prime Integrator
 
Geregistreerd op: Nov 2004
Locatie: Beerse city
Posts: 1,633
Zoals Minke en Karen aanhalen, kan het inderdaad wel zijn dat er een biologisch of emotioneel probleem ten grondslag ligt van het niet zindelijk zijn. Maar als je andere artikels leest en 1 en 1 optelt, kom je tot de conclusie dat het voor het grootste deel laksheid van de ouders is. Onlangs las ik dat de verkoop van pampers de laatste jaren enorm gestegen is en maar blijft stijgen. Ook de afvalhoop die hierdoor veroorzaakt wordt, begint een probleem te worden.
De pampers van tegenwoordig zijn zo comfortabel dat een kind helemaal de behoefte niet meer voelt om zich in te houden, want het voelt er toch niets van. Voor de ouders zijn pampers natuurlijk wel gemakkelijk, je hebt er geen werk mee, gewoon aandoen en weggooien als ze vol zijn.
Het is bewezen dat luiers veel effectiever zijn als het gaat om zindelijkheid. Maar met luiers heb je wel wat werk natuurlijk, die vragen meer werk om aan en uit te doen en ze moeten gewassen (en dus ook gedroogd en misschien zelfs gestreken) worden. Dat is voor veel ouders veel te veel werk als er een veel gemakkelijkere oplossing is. Dus volgens mij toch voornamelijk laksheid van de ouders. Overigens zijn er veel ouders die lange dagen werken en allebei werken (getuige de grote vraag naar kinderopvang) en dus ook geen tijd meer hebben om zich met zindelijkheidstraining bezig te houden, als ze zich überhaupt al bezig houden met hun kinderen. Als ze van een lange dag werken thuiskomen willen ze gewoon niets doen en dan moeten die kinderen maar snel in bed.
Tja, zo komen we er niet natuurlijk.
Ik snap die kleuterleidsters volkomen. Ik ben dan ook voorstander van kinderen pas als ze zindelijk zijn naar de kleuterschool te laten komen.

Luiers zijn overigens ook véél beter voor het milieu. Maar mijn vriendin moet er tot nu toe nog niets van horen... Geen probleem, want ik ben niet van plan om de eerste 3 jaar een kind op de wereld te zetten, tegen dan zal ze wel bijgedraaid zijn *knikt vol vertrouwen*
__________________
"De jeugd van tegenwoordig houdt alleen maar van luxe, heeft slechte manieren en veracht de autoriteit.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
Met citaat antwoorden