Waarom een aparte alcohollimiet voor jongeren geen dom idee is
Waarom een aparte alcohollimiet voor jongeren geen dom idee is
> Aparte alcohollimiet roept heftige reacties op
> Rijervaring heeft invloed op ongevallen
> Alcohol en jongeren zijn gevoelige onderwerpen
Gisteren schreef Het Laatste Nieuws dat Etienne Schouppe (CD&V), de staatssecretaris van Mobiliteit, erover nadenkt om de alcohollimiet voor onervaren - en vaak dus ook 'jonge' - bestuurders van 0,5 promille naar 0,2 promille te verlagen. Over de precieze aanleiding van het bericht bleef de krant vaag, maar opvallend was wel dat het bericht meteen een storm aan protestreacties uitlokte.
Niet alleen verkeersveiligheidsorganisaties Responsible Young Drivers (RYD) en Drive Up Safety (DUS), maar ook Jong Spirit, Jong VLD en de Vlaamse Jeugdraad reageerden heftig op wat Schouppe in het artikel beweerde. De maatregel is discriminerend en stigmatiseert jongeren, vinden de verenigingen. Sommigen pleiten om die reden voor een algemene toepassing van de lagere limiet, anderen wijzen de verlaging helemaal af.
'99 procent van de nieuwe en onervaren bestuurders zijn jongeren', zegt Johan Chiers van RYD. 'Als je hen een aparte alcohollimiet oplegt, viseer je dus vooral de jongeren. Bovendien krijg je aan een jongen van achttien niet uitgelegd dat hij niet mag drinken, maar dat voor zijn vader enkele biertjes geen probleem zijn. Het signaal is volledig verkeerd.'
Verschillende verenigingen verwijzen naar de verslagen van de laatste BOB-campagne. Daaruit blijkt dat het niet de jongeren zijn die drinken en rijden, maar dat het vooral de dertigers en de veertigers zijn die met een glas te veel op achter het stuur kruipen.
Toch is het, volgens zijn woordvoerder Jan Pauwels, niet Schouppes bedoeling om te discrimineren of te pesten. 'Eigenlijk is dit een prematuur verhaal. Er is zelfs nog geen concreet voorstel gedaan. De staatssecretaris laat gewoon iets onderzoeken en ineens springt iedereen erop alsof het voorstel al klaar ligt. De alcohollimiet van 0,2 promille is bovendien een Europese aanbeveling uit 2001. In landen als Nederland en Zweden wordt de regel al toegepast. Ze is ook terug te vinden in de adviezen van de Federale Commissie voor Verkeersveiligheid', zegt Pauwels.
Hij benadrukt dat het onderzoek naar een lagere alcohollimiet voor onervaren bestuurders past in een algemene aanpak die Schouppe deze bestuursperiode wil klaarhebben. 'Deze maatregel wordt daar nu uitgehaald en overbelicht. Ook de zero-tolerance voor beroepschauffeurs die de beroepsvereniging van transporteurs Febetra voorstelt, wordt onderzocht. Dat aspect is helemaal ondergesneeuwd geraakt.'
Discriminerend of niet, er zijn heel wat argumenten te vinden voor een verlaging tot 0,2 promille. Uit cijfers van de FOD Justitie blijkt dat 21 procent van de vervolgingen voor rijden onder invloed betrekking heeft op jongeren tussen 18-24 jaar, terwijl die jongeren maar elf procent van de weggebruikers uitmaken.
Rijvaardigheidsexpert en professor emeritus aan de KU Leuven, Jan Pauwels - dezelfde naam, maar een andere persoon - heeft twintig jaar ervaring in onderzoek naar onder meer alcohol en rijgedrag. Hij staat volledig achter het voorstel van Schouppe: 'Het is bewezen dat zowel de leeftijd als de ervaring van een bestuurder een nefaste invloed heeft op het rijdrag.'
'Iemand die pas begint te rijden, moet nog nadenken bij elke handeling in de auto. Schakelen, het pedalenwerk, noem maar op. Voor iemand die meer ervaring heeft, is dat een gewoonte waarvan hij de handelingen in zijn langetermijngeheugen heeft opgeslagen. Hij moet er niet langer bewust mee bezig zijn, het is een automatisme geworden.'
'Uit ons onderzoek blijkt dat alcohol een sterkere invloed heeft op delen van de hersenen die instaan voor de bewuste controle. In die zin heeft alcohol voor iemand die langer rijdt minder invloed op de manier waarop hij een auto bestuurt. Bovendien heeft een jonger persoon, zeker als die maar achttien of negentien is, ook minder ervaring met alcohol. Waardoor hij moeilijker kan inschatten wat wanneer nog kan. Kenmerkend voor jongeren is dat ze de risico's onderschatten en hun kennis overschatten. Alcohol verscherpt dat proces alleen maar.'
Even samenvatten. De verlaging van de alcohollimiet tot 0,2 promille voor onervaren bestuurders is een Europese aanbeveling. Wetenschappelijk zijn er duidelijke aanwijzingen om onervaren - en zelfs jonge - bestuurders wat strenger aan te pakken dan anderen. Dat Schouppe dit onderzoek bevolen heeft, is een legitieme keuze die in eerste instantie weinig met discriminatie te maken heeft. De staatssecretaris heeft een probleem gespot en wil dat oplossen. Eigenlijk gaat het niet om meer of minder dan dat.
Alleen zal hij er voorzichtig mee moeten omspringen. Want hij heeft een bijzonder heikele kwestie aangeraakt: over alcohol, jongeren en verkeersveiligheid heeft iedereen wel een mening. Jongeren(verenigingen) voelen zich door selectieve maatregelen betutteld en geviseerd. Door alcohol te verbieden knabbel je aan persoonlijke vrijheden en veiligheid in het verkeer overstijgt leeftijdsgrenzen. Als hij deze maatregel dus ooit doorgevoerd wil krijgen, zal Schouppe ook de meer ervaren bestuurder op zijn fouten moeten wijzen.
Valerie Droeven is redactrice binnenland.
DS, 24-04-2008
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
|