13th October 2008, 16:47
|
Nog 3 weken in Madrid :)
|
|
|
|
.
Als leerkracht Frans in wording ben ik uiteraard voor Frans vanaf de kleuterklas. Tijdens deze vakantie heb ik Frans gegeven aan kleuters van 4 en 5 jaar en deze waren super enthousiast over de FRanse lesjes.
Samen met Pistache, de handpop, leerden we tellen tot twintig, de kleuren, de familie en nog enkele andere dingen. De A3 prentboeken en de CDrom zorgden ervoor dat je weinig moest voorbereiden en ze zorgden ook voor de visualisatie van de nieuwe woordjes. Mits voldoende herhaling, konden de kindjes aan het einde van de week zichzelf voorstellen (je m'appelle, j'habite ŕ , j'ai ... ans) en konden ze tellen.
Of men nu Engels of Frans geeft in de kleuterklas maakt niet zoveel uit, het is belangrijk dat de leerkrachten het didactisch goed aanpakken en dat ze de talen niet gaan mengen. Hiermee bedoel ik dat ze bijvoorbeeld een pop moeten kiezen en deze Frans laten spreken. Wanneer de leerkracht FRans en Nederlands door elkaar gaat spreken, wordt het immers verwarrend en is de kans op fundamenteel leren (bedankt Kaatje voor deze term) kleiner.
|