Wanneer komt ecologie eens voor economie?
Ik stel mij serieuze vragen t.o.v. het Europese klimaatakkoord.
Ten eerste is er de mogelijkheid om de uitstoot zogezegd te verminderen door projecten in het buitenland te steunen.
Ten tweede staan er in het verdrag massa's uitzonderingen: Polen mag zijn steenkoolcentrales langer openhouden, België krijgt uitzonderingen voor zijn chemische industrie en Duitsland heeft ook uitzonderingen gekregen voor bepaalde industrieën.
En dan hebben we nog gezwegen over de afzwakkingen van het akkoord die er o.a. gekomen zijn door het lobbyen van de auto-industrie.
Tot slot was er nog het argument dat het akkoord niet zo ingrijpend mag zijn omwille dat de bedrijven het momenteel zo moeilijk hebben a.g.v. de economische crisis.
Met al deze argumenten ben ik het absoluut niet eens.
Ik begrijp wel dat men de werkgelegenheid wil behouden (dat vind ik zelf ook heel erg belangrijk) maar met de klimaatopwarming staat de toekomst van onze planeet en onze kinderen op het spel. Ik vind dus dat men toch zijn verantwoordelijkheid moet nemen.
Het zijn de bedrijven die vooral hebben gezorgd voor de klimaatopwarming. Zij moeten dan ook maar hun verantwoordelijkheid opnemen.
Men weet ook al jaren dat er iets moet gedaan worden om de klimaat opwarming tegen te gaan. Men had dus al lang voor deze economische crisis maatregelen kunnen nemen.
Tot slot wil ik nog zeggen dat dit akkoord al een grote sprong voorwaarts is, maar ik ben ervan overtuigd dat het absoluut niet voldoende is. Bijgevolg houd ik mijn hart vast voor de toekomst.
|