Ik heb ook nog nooit van mn leven gespijbeld (wat ben ik toch een heilig meisje)
Ik vind wel dat er een verschil is tussen spijbelen en brossen
Spijbelen doe je in het middelbaar, en daar heb je verplichte uren. Daar spijbelen tieners niet om geen uitbrander te krijgen van hun ouders.
Ik zou ook niet weten waarom ik zou moeten gespijbeld hebben in het middelbaar.
Ik geef wel toe dat wanneer bij ons het laatste uur van de dag wegviel en wie met de schoolbus naar huis moest, normaal binnen moest blijven, wij dit ook nooit deden. Maar dit is dan ook weer de schuld van de school zelf: er was nooit controle op en als ze direct na het voorlaatste lesuur iemand zouden sturen om ons binnen te houden, dan zouden wij ook wel binnengebleven zijn.
In het hoger durf ik ook met een gerust geweten zeggen dat ik nu niet meer lessen bros als ik geen geldige reden heb.
In mijn allereerste jaar had ik wel eens zoiets van: pfffffff, ist da vak weer, kgaan een dvdke kijken, das toffer.
Ondertussen heb ik dat eerste jaar overgedaan(niet door mijn slechte gewoontjes

, wel door klierkoorts

) en ik ben "iets" meer gaan respecteren: Uiteindelijk betalen je ouders (of toch bij de meesten) je studie. het minste dat je voor hen dan kan terugdoen is er niet je voeten aan vegen, maar je best doen en de tijd die de docenten daar vor jou staan, ook nuttig benutten. Ik denk als je zelf voor je studies moet werken, je hier zeker 2x over nadenkt moest je een uur willen brossen.
Voor mij zijn de enige redenen om te brossen ziekte en wanneer ik mijn stage moet voorbereiden maar voel dat ik niet op tijd klaargeraak.
het systeem vind ik niet slecht. Maar er moet zeker een gesprek komen met de school, de leerling en die zijn ouders om de oorzaak van het spijbelen uit te zoeken. vb: Als een leerling niet meer naar school komt omdat hij gepest wordt, moet hij hier niet voor gestraft worden vind ik(of toch niet hard), maar moet er naar een oplossing gezocht worden.