29th December 2008, 15:34
|
Registered User
|
|
|
|
Ik ben het ook volledig eens met het het feit dat leerlingen dan binnenkort ook groen zullen aanzien als slechte kleur, waardoor ze minder zelfvertrouwen krijgen. En daarna misschien zwart, en stel dat ik nu met 'goud' verbeter, dan zullen ze 'goud' ook zo gaan bekijken...
Volgens mij slaagt dit echt op niets!
Wat ik wel vind, is dat leerkrachten niet een hele regel moeten onderstrepen als correctie... Vroeger leek het mij soms of mijn hele opstel was fout, omdat de leerkracht allerlei zinnen had onderlijnd... Deze aanduidingen kunnen eventueel wel op andere manieren worden aangebracht.
En als dan een taak/test/... toch nog volledig rood ziet, ja dan is er toch misschien iets mis met de studie of houding van de leerling... Maar dat het zelfvertrouwen daardoor omlaag gaat, dat denk ik niet. De meeste leerlingen zullen wel weten wanneer ze hun best wel/niet gedaan hebben, zodat ze ook voorbereid zijn op een al dan niet rood verbeterde taak of test. Dit geldt natuurlijk niet voor alle leerlingen, er zijn leerlingen die problemen hebben bij het maken van taken of het studeren van leerstof. Bij die leerlingen kan het dan wel zijn dat ze enorm schrikken als ze een rode test terugkrijgen, omdat ze dachten dat het zo goed ging. Meestal ben je als leerkracht vrij snel op de hoogte van deze 'gevalletjes', zodat je ook daar rekening mee kunt houden.
|