Enkele post bekijken
Oud 26th September 2009, 11:45
liesbeth.poels liesbeth.poels is offline
Baso 1 cd

Als leerkracht weet je inderdaad dat je een voorbeeldfunctie vertolkt. Niet alleen krijgt deze voorbeeldfunctie vorm door je eigen ideeën, maar ook door de ideologie van de scholengroep of instelling waarvoor je werkt. Mijn inziens is het dus belangrijk om allereerst jezelf goed te informeren omtrent de heersende ideologie binnen Uw scholengroep betreffende bepaalde onderwerpen, waaronder ook omgang met studenten op netlog/facebook. Daarna kan je kiezen voor een meer "persoonlijke" invulling binnen de lijnen van die ideologie. Persoonlijk vind ik het dus bijzonder onverstandig dat je als leerkracht niet éérst de ideologie van je scholengemeenschap beter leert kennen alvorens zulke acties te ondernemen en dit staat mijn inziens compleet los van al dan niet tijdelijk of vast benoemd.
Bovendien is het toch ook belangrijk in gedachten te houden dat opgroeiende jeugd verschillende fasen in z'n leven moet kunnen doorlopen om als volwaardig volwassene te kunnen fungeren. één van die fasen is onder andere leren omgaan met "gezag" maar -meer in het puberale stadium- ook het zich 'kunnen' afzetten tegen gezag. Zo wordt het vanuit psychologisch standpunt vaak ook voor ouders afgeraden om jezelf steeds te willen profileren als "vriend" van zoon of dochter. Een vriendschapsrelatie kan en moet er zijn, maar helaas moet deze steeds ondergeschikt zijn aan de opvoedende ouder- of leerkrachtrelatie. Begrijp me nu niet verkeerd, pleiten voor een autoritaire gezagsrelatie ben ik hier ook niet aan het doen. Bovendien dien je als leerkracht ook rekening te houden met de negatieve gevolgen van zulk een "vriendschapsverzoek" op internet. Wat met commentaar van studenten die zulk een internetrelaties niet onderhouden en die niet zo goed zijn in je vak? Hen geef je munitie om te schieten, niet? Diezelfde munitie geef je ook aan je 'overste' natuurlijk. Soms moet er een stok 'gevonden' worden om te slaan en dan is zoiets een uitgelezen kans. Persoonlijk vind ik dat de leerkracht in kwestie blijk gegeven heeft van een bijzondere naïviteit, dewelke ik toch afraad en eerder kritisch benader. Informeren dus, alvorens zulke dingen te doen.
Met citaat antwoorden