Enkele post bekijken
  #2  
Oud 24th October 2009, 11:55
liesbeth.poels liesbeth.poels is offline
Baso 1 cd
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vosselaar
Posts: 16
Positieve tendens, maar wat met het gevolg van kennismaatschappij op arbeiderstekort

Er zet zich dus een positieve tendens in tot het aanvatten vanuit hogere studies vanuit andere richtingen dan ASO .
Tot voor kort -en nu vaak nog té veel het geval- was het de socio-maatschappelijke positie van de ouders die bepaalde welke studierichting een kind koos en of het hogere studies aanvatte. De overheid heeft getracht dit "klasse-verschil" weg te werken. De genomen maatregelen ter stimulatie beginnen dus blijkbaar hun vruchten af te werpen. Het is dus zeker een positief nieuwsbericht om aan te tonen dat ook TSO en, mijn inziens zelfs BSO-ers, vertrouwen mogen hebben in zichzelf om hun talenten via onderwijs verder te ontwikkelen.
Wel stel ik me ook de volgende bedenking: Onze politiekers trachten van België een "kennismaatschappij" te maken. Het hogeververmelde bericht ligt volledig in deze lijn. Toch geeft deze richting die we uitgaan ook manifeste nadelen. Er is momenteel al een groot tekort aan bekwame arbeidskrachten. Denk maar bv aan de bouwsector. Ook worden deze binnen het school niet voldoende bekwaam opgeleerd (ook niet in BSO). Om een idee te geven: zo vernam ik onlangs dat er nergens in Vlaanderen een specifieke opleiding 'vloerder/tegelwerken' bestaat voor het middelbaar onderwijs. (enkel volwassenenonderwijs) Ook de zogenaamde leercontracten, waar men een beroep in de praktijk tracht te leren, bieden hier duidelijk niet voldoende aantrekkelijkheid noch opleiding en vormen dus geen oplossing. Door meer en meer de richting van kennismaatschappij uit te gaan, zal dit tekort zich harder en harder opdringen. Wanneer dit dus niet vanuit het Belgische schoolsysteem kan opgevangen worden, dan dringen zich dus meer en meer oplossingen vanuit het buitenland aan. De overheid is er zich vanbewust dat dit een probleem is. Men tracht momenteel reeds diverse stimulansen te geven, maar daarbij vergeet men al te vaak de adequaatheid van onze beroepsopleidingen onder de loep te nemen. Een meer gediversifieerd en gespecifieerd opleidingsaanbod kan het probleem op de arbeidsmarkt deels oplossen en de studenten mijn inziens meer motiveren. Een oproep dus aan onze Belgische en Vlaamse politiek om dit eens mee in de beschouwingen op te nemen.
Met citaat antwoorden