
14th May 2010, 08:32
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Herentals
Posts: 53
|
|
Waarom crashte Airbus? Zware tegenwind en mist lijken twee belangrijke kandidaten
Terwijl de Nederlandse minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen gisteren niet uitsloot dat er terrorisme in het spel was bij de neergestorte Airbus in Tripoli, neigen de meeste luchtvaartdeskundigen toch in de richting van een technisch probleem.
Het neergestorte, zeer moderne toestel was pas enkele maanden oud en had slechts 1.600 vlieguren en 420 starts en landingen op de teller staan. De Airbus A330 is een van de meest verkochte verkeerstoestellen ter wereld.
Minister Maxime Verhagen (Buitenlandse Zaken) sloot gisteren niet uit dat de ramp met de Airbus een terreuraanslag was: "Ik deel de Libische mening niet. Zolang de gegevens van de zwarte doos niet zijn onderzocht, kan hier niets over worden gezegd. Over de oorzaak van deze ongekende ramp kunnen we vooralsnog alleen maar gissen", vertelde Verhagen gistermiddag aan de nabestaanden van de zeventig slachtoffers.
Het vliegtuig kwam ongeveer een kilometer voor de landingsbaan terecht. "Toen ploegde het door bomen, enkele gebouwen en een paar voertuigen heen", aldus ooggetuigen. Andere ooggetuigen zeggen dan weer dat ze zagen hoe de A330-200 in de lucht explodeerde. Na de crash zagen ze een tweede explosie gezien op de grond.
Zonder brandstof door tegenwind?
Er zijn twee oorzaken waar internationale crashspecialisten blijkbaar bijzonder veel rekening mee houden. Een eerste is dat het toestel zonder brandstof is komen te zitten, vanwege de zware tegenwinden die heersen in de woestijnregio Chad en Algerije, een sterke neuswind die zeer normaal is voor deze tijd van het jaar in de regio. Een andere mogelijkheid is de zware mist die er was tijdens de aanvliegroute, ook zeer normaal voor deze tijd van het jaar in Tripoli.
Tripoli International Airport zou ook werken met sterk verouderde, weinig betrouwbare apparatuur, die stamt uit de jaren tachtig. (mvl)
mening:
Ik kan moeilijk geloven dat wanneer zulk een ervaren piloot zoals men zegt met het vliegtuig vloog, dat hij dan niets afweet van de wind- en misttoestand. Naar mijn denken en wat ik gisteren op de radio heb gehoord was het volgens mij een technisch defect aan het vliegtuig en moet dit ook bij Airbus onderzocht worden.
|