Enkele post bekijken
  #2  
Oud 26th September 2010, 22:21
Paulien.Detailleur Paulien.Detailleur is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2009
Locatie: Vorselaar
Posts: 127
Exclamation Frans vraagt meer ondersteuning

'Frans vraagt meer ondersteuning'
zondag 26 september 2010, 18u55Bron: belga
Auteur: svh

BRUSSEL - Uit de onderwijswereld komen gemengde reacties op het voorstel van minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A) om van Engels de tweede taal te maken.
In eigen naam zegt Claudine De Rockere, die secretaris is van de Belgische Vereniging Leraars Frans van de Vlaamse Gemeenschap (BVLF), dat ze 'niet akkoord gaat' met het idee om meer lesuren aan Engels onderwijs te spenderen dan aan Frans onderwijs.

'Het Engels is goed bedeeld, door de culturele omgeving waarin ze vertoeven spreken de kinderen dat al', zegt ze.

Volgens De Rockere leert het Frans moeilijker dan het Engels en vraagt dat onderwijs heel wat aandacht. 'Ik denk ook aan de specifieke context voor de Vlamingen, die werk moeten vinden.'

'Kijken naar maatschappelijke en pedagogische noden'

Het debat dat Pascal Smet opent over de positie van het Engels in het onderwijs, is een voorafname op de inhoudelijke discussie over het nieuwe secundair onderwijs. Daarbinnen moet het debat worden gevoerd', zegt Mieke Van Hecke, de directeur-generaal van het katholiek onderwijs, zonder dat ze zich wil uitspreken voor of tegen het voorstel van Smet.

Van Hecke benadrukt dat ze de details van de plannen van Smet niet kent. 'Als de minister ons uitnodigt aan tafel, zullen we daar zeker op ingaan', zegt ze. 'Voor de rest moeten we bekijken wat de pedagogische en maatschappelijke noden zijn.'

In het lager onderwijs, zo zegt Van Hecke, wordt sinds 1 september met nieuwe eindtermen gewerkt die een meer formele, grondiger studie van het Frans veronderstellen. 'Maar scholen kunnen natuurlijk ook voor de derde graad al op een speelse manier Engels en/of Frans aanleren.'

Wat betreft het secundair onderwijs, wil Van Hecke de discussie integreren in het inhoudelijke debat over het 'nieuwe secundair onderwijs van morgen'. 'We zullen daar grondig over discussiëren en zien wat de argumenten voor en tegen zijn.'

'Een en/en-verhaal'

Bij het Gemeenschapsonderwijs is men tevreden dat Smet het debat over meertalig onderwijs heeft geopend. 'Voor ons is het een en/en-verhaal', zegt woordvoerster Ann Van Driessche. 'Het Engels is een wereldtaal en de kinderen moeten dat spreken. Anderzijds is het Frans een van de talen van dit land en vinden wij het belangrijk dat de gemeenschappen met elkaar kunnen communiceren.'

Van Driessche benadrukt dat de discussie niet van vandaag op morgen kan worden beslecht. 'Er moeten ter zake leerplannen opgemaakt en eindtermen opgesteld worden', zegt ze.

Bron: http://www.standaard.be/artikel/det...DMF20100926_067

De doorsnee Vlaming kan nu al beter Engels dan Frans, dit komt deels doordat beide talen deel uitmaken van de Germaanse talengroep, maar ook door onze culturele omgeving (en dan vooral de televisieprogramma’s). Ik vind het daarenboven hoogst ongepast van mr. Smet om met zo’n voorstel af te komen nu de band met onze Franstalige landgenoten al zo strakgespannen staat. Daarom zou ik dit voorstel dan ook eerder onderbrengen in de categorie ‘belachelijke ideeën van Pascal Smet’ en zeker niet beschouwen als een goed idee uit linkse hoek. Ik vind het niet meer dan normaal dat één van onze officiële landstalen als tweede taal onderwezen wordt en ben ervan overtuigd dat het ook zo moet blijven. Ik ben zelfs van mening dat Duits voorrang zou moeten krijgen op Engels, maar dat is waarschijnlijk teveel van het goede gevraagd.
Met citaat antwoorden