Enkele post bekijken
  #4  
Oud 8th October 2010, 13:55
marie.vanhoof marie.vanhoof is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Oct 2009
Locatie: Mol
Posts: 74
NMBS is niet van plan loketten te sluiten.

'NMBS niet van plan loketten te sluiten'

* vrijdag 08 oktober 2010, 12u11
* Bron: belga ( De Standaard )
* Auteur: ivb, jns

In een interne nota die vrijdag in verschillende kranten staat, wordt melding gemaakt van een fors besparingsplan van de NMBS. Zo zou vanaf 2012 de kaartjesverkoop bij de conducteur op de trein afgeschaft worden en zouden de loketten in een veertigtal stations sluiten. De NMBS benadrukt in een reactie dat er geen enkele beslissing in die zin werd genomen.

'Er worden geen loketten gesloten, er komt geen loket fee en klanten kunnen nog steeds hun ticket kopen aan boord van de trein. Er is ook geen sprake van het sluiten van stations of stopplaatsen', klinkt het in een persbericht van de NMBS.

'Het is in tegendeel de bedoeling om, door de aankoop van honderden nieuwe ticketautomaten, het distributienetwerk uit te breiden. Zo kunnen klanten op eender welk moment en in alle stopplaatsen en stations hun ticket kopen.'

Volgens de interne nota zouden er vanaf 2011 treintickets gekocht kunnen worden per gsm en zouden er 747 ticketautomaten komen. Daarnaast wil de directie de loketten in 45 stations opdoeken. Het aantal bemande stations zou daardoor dalen van 210 tot 165. Ook de dienstverlening in die 165 overblijvende stations zou fors worden teruggeschroefd. Wie vanaf 2012 toch nog ergens aan een loket zijn ticket koopt, zou daarvoor een toeslag moeten betalen.

Eigen mening:
Een distributienetwerk uitbreiden. Allemaal goed en wel, maar ik vind dat er rekening gehouden moet worden met iedereen. Onze jeugd, en de vorige generatie (de ouders), hebben hoogstwaarschijnlijk geen enkel probleem met het nemen van tickets uit een automaat. De grijze massa van onze bevolking daarentegen is een ander paar mouwen.

Oké, tegenwoordig zijn er veel oudere mensen die vlot met een computer of gsm kunnen werken. Toch denk ik niet dat het voor deze mensen makkelijk zal zijn om ineens over te schakelen van een loket naar een gsm of ticketautomaat. Vele mensen zijn vertrouwd met het kopen van een ticket aan het loket. Het zou erg zijn dat deze mensen hiervoor een toeslag moeten betalen in de toekomst. De NMBS kan dit beter langzaam opbouwen, en niet meteen het aantal bemande stations van 210 naar 165 laten dalen.

Ook is het voor vele mensen leuk om, terwijl ze een ticket kopen aan het loket, snel even een praatje te slaan met de bediende. Een goedemorgen is al genoeg om een lach op het gezicht van vele mensen te toveren. We moeten alle mensen laten wennen aan het idee dat de dingen vanaf nu niet meer door mensen geregeld wordt, maar door machines ...
Met citaat antwoorden