14th November 2010, 13:19
|
 |
Prime Integrator
|
|
|
|
Citaat:
Bij jobs waarin een correct taalgebruik belangrijk is, ben ik het wel eens met Ellen dat er bij de selectie van de geschikte kandidaat de brieven met schrijffouten er onherroepelijk uit vliegen.
|
Citaat:
Bij jobs als secretaresse of leerkracht e.d. is het zeer belangrijk foutloos te kunnen schrijven. Moest ik dan de brieven voor me krijgen zou ik diegene met schrijffouten onherroepelijk in de vuilbak gooien.
|
Als bedrijfsleiders kandidaten met spelfouten in hun sollicitatiebrief afwijzen, heeft dat niets te maken met de al dan niet aanwezige taalkennis van de sollicitant en de behoefte daaraan in de betreffende functie.
Als iemand spelfouten maakt in een sollicitatiebrief en daardoor niet geselecteerd wordt, is dat omdat zo'n brief veel zegt over de manier van werken van die persoon. Iemand die nauwkeurig en zorgvuldig werkt, maakt geen spelfouten. Iemand die van zichzelf weet dat zijn of haar kennis omtrent spelling en zinsbouw niet optimaal is, leest zijn brief meerdere malen na, laat hem ook nalezen door anderen, gebruikt de spellingcorrector van zijn tekstverwerker en neemt ook eens een woordenboek ter hand.
Spelfouten duiden vooral op een gebrekkige werkhouding en het is daarom dan ook begrijpelijk dat een eerste grove selectie gebeurt op basis van spelfouten.
Zij heeft geen respect voor oudere mensen. De jeugd verpraat de tijd terwijl er gewerkt moet worden, schrokt bij de maaltijden het voedsel naar binnen, legt de benen over elkaar en tiranniseert de ouders..."
- Socrates, 2400 jaar geleden... -
|