Enkele post bekijken
Oud 2nd December 2010, 14:24
thibaut.verrelst. thibaut.verrelst. is offline
Registered User

WikiLeaks-oprichter met de dood bedreigd

WikiLeaks-oprichter met de dood bedreigd

Julian Assange, de oprichter van klokkenluiderssite WikiLeaks, is met de dood bedreigd. Dat zegt Kristinn Hrafnnson, de woordvoerder van de site.

Omdat Assange op de website zo'n 250.000 vertrouwelijke Amerikaanse documenten liet publiceren, zouden verschillende Amerikaanse politici hem voor de rechtbank willen dagen wegens hoogverraad.

Volgens Hrafnnson is de veiligheid van de man bovendien in gevaar. Zo zou hij intussen doodsbedreigingen hebben ontvangen. Ook zou de woordvoerder van de Canadese premier Stephen Harper gezegd hebben dat Assange maar beter om het leven gebracht moet worden.

Het is niet geweten waar Assange op dit moment verblijft. Geruchten doen de ronde dat hij zich in Groot-Brittannië zou bevinden.

De man staat op dit moment internationaal geseind. Zweden heeft een arrestatiebevel uitgevaardigd omdat de 39-jarige Assange in het land verdacht wordt van verkrachting en seksuele intimidatie.

Eigen mening:
Sites zoals Wikileaks zijn volgens mij een goede zaak. Ze zorgen er voor dat overheden niet denken dat ze overal met weg kunnen geraken. Na verloop van tijd zorgt dit voor meer transparantie. Het is dus een spijtige zaak dat de mensen die dit mogelijk maken met de dood bedreigd worden. Het is natuurlijk een effectieve mannier om er voor te zorgen dat er niet meer mensen als Assange naar voor komen. Daarom stel ik mij de vraag vanwaar deze bedreigingen en beschuldigingen juist komen. Is het mogelijk dat er overheidsinstanties achter zitten?

Bron:
http://www.gva.be/nieuws/buitenland/...-bedreigd.aspx
Met citaat antwoorden