12th February 2011, 15:38
|
Lotte
|
|
|
|
Ik ben er voorstander van dat kinderen al van jongs af aan met computers in aanraking komen, educatieve spelletjes al beginnen spelen op jonge leeftijd zorgt er voor dat kinderen het gewoon worden er mee om te gaan. Bij elk werk wordt tegenwoordig wel enige computerkennis gevraagd, dus er vroeg mee beginnen is de boodschap. Ook de motorische vaardigheden zoals werken met de muis zijn basisvaardigheden geworden.
Maar het gebruik van internet vind ik iets veel anders. Voor jongeren is het internet zeer belangrijk, het zorgt ervoor dat ze ook thuis met leeftijdsgenoten op een eenvoudige manier in contact blijven staan, en dat is voor jongeren zeer belangrijk. Sociale netwerksites zijn volgens mij daarom zo hard in trek. Maar de veiligheid garanderen kunnen we gewoon niet!
Deze "Safer Internet Day" is daarom geen slecht initiatief omdat het de ouders oproept om zoals hierboven al vermeldt, in dialoog te treden met je kinderen. In de computerlessen op school mag er naar mijn mening nog meer aandacht aan besteed worden. Een klasgesprek hier rond houden met jongeren zou wel eens verbazende ervaringen naar boven kunnen brengen. Ik zou wel eens willen weten of jongeren zichzelf veilig voelen op het internet. Ik vind het een groot percentage, dat al 38 procent van de 9 tot 16-jarigen al eens een negatieve ervaring gehad heeft op het internet! Het verbaast me niets dat slechts de helft van de ouders hiervan op de hoogte is. Maar een leeftijdsoplegging is zoals Diewert zegt, volgens mij ook niet controleerbaar.
Persoonlijk zou ik kinderen nog niet alleen toegang geven tot het internet, maar ze er volledig van afschermen is ook niet haalbaar. Volgens mij is ouderlijk toezicht al een erg goed initiatief dat misschien nog verder dient uitgebouwd worden. Ouders kunnen zo al de internetgewoonten van zoon of dochter enigszins opvolgen. Ouders leren werken met ouderlijk toezicht is misschien dus ook geen slecht initiatief of bijvoorbeeld ouders een cursus geven over toezicht houden op het kind is dus iets waar eens over nagedacht dient te worden.
|