Enkele post bekijken
Oud 16th March 2011, 10:57
carmen.van.bouwel carmen.van.bouwel is offline
Registered User

Vlaams alarm over kinderarmoede

Hierover nog wat extra informatie, bron: www.destandaard.be

Op dit ogenblik leven ongeveer 140.000 kinderen met een verhoogd armoederisico. Dat betekent dat ze leven in een gezin met een inkomen van maximaal 1.013 euro per maand (alleenstaande) of 2.128 euro per maand (gezin met twee kinderen).

De armoede blijkt sterk geconcentreerd te zijn bij senioren, werklozen, eenoudergezinnen en vooral allochtonen. Die combineren verschillende problemen zoals een slechte opleiding, geen werk en een slechte taalkennis. Meer dan de helft van de kinderen die worden geboren met een armoederisico, hebben een moeder van allochtone afkomst.

Als er niets gebeurt, dreigt die groep uit te groeien tot een onderklasse. Tegen 2030 zal de bevolking in Vlaanderen toenemen met zeven procent, tegen 2017 zal Vlaanderen al 25.000 peuters extra tellen. Die groei is geconcentreerd in Antwerpen en Gent, precies de steden die nu al kampen met een hoger armoederisico.

Als we kijken naar de 'oorzaken' van dit armoederisico zien we dat het geconcentreerd blijkt te zijn bij senioren, werklozen, eenoudergezinnen en vooral allochtonen. Wat volgens mij niemand verbaast. Een slechte opleiding, geen werk en een slechte taalkennis zijn, naar mijn mening, allemaal factoren waaraan gewerkt kan worden. Allochtonen die een slechte opleiding hadden, waarom nu niet aan een degelijke opleiding beginnen? Er zijn genoeg studiebeurzen waardoor ook mensen zonder veel financiële hulpmiddelen kunnen verder studeren. Geen werk? Zoek werk! Het is natuurlijk niet gemakkelijk om als allochtoon of als oudere aan een goede job te geraken. Maar als men hiervoor moeite doet, komt er zeker en vast ooit iets uit de bus, zeker als ze een degelijke opleiding hebben gevolgd (en volgehouden). Als laatste kan de taalkennis natuurlijk ook heel wat worden bijgestuurd. Het begint bij je kind het correcte Nederlands aan te laten leren in de kleuter- of lagere school. Zelf is het moeilijk om de Nederlandse taal perfect onder de knie te hebben, maar hoe jonger men is, hoe beter het kan worden aangeleerd. Ik denk dat het nooit te laat is om uit de armoedecirkel te geraken, althans te proberen!
Met citaat antwoorden