3rd April 2011, 19:45
|
Registered User
|
|
|
|
Leraar slacht konijntje om te tonen dat vlees niet uit supermarkt komt
Er zijn inderdaad wel wat tactvollere manieren om dat aan te tonen. Eerst en vooral vind ik het niet goed dat de leerlingen het konijntje mochten vertroetelen en aaien. Kinderen raken snel gehecht aan een dier en al helemaal als het er pluizig en schattig uitziet. Als je het dan voor hun ogen gaat doden, is het logisch dat ze hierdoor geschokt zijn.
Eigenlijk vind ik het al ver gekomen als kinderen niet meer weten waar vlees vandaan komt. Het is toch ook een beetje de taak van de ouders om de kinderen duidelijk te maken dat vlees, melk enzovoort afkomstig zijn van dieren en niet zomaar uit het niets in de supermarkt belanden.
Langs de andere kant is het soms goed dat mensen een keer met de neus op de feiten gedrukt worden. Ik herinner me nog dat de Neveneffecten in het programma "Basta!" een hetze veroorzaakten omdat ze kalfje Willie gingen slachten voor de barbecue. Vele mensen reageerden toen verontwaardigd, maar uiteindelijk hadden de Neveneffecten wel gelijk. Wanneer wij vlees op ons bord krijgen, is daar een (schattig) dier voor gestorven. Toch blijf ik erbij dat het slachten van een konijntje, voor de ogen van tien- tot elfjarigen, een stap te ver is.
|