Citaat:
Orgineel gepost door wim leenaerts
Citaat:
Orgineel gepost door stef.ven
Citaat:
En last but not least, is het zomaar toegelaten om kinderen te traumatiseren in het belang van 'onderwijs'?
|
Waarom zouden die kinderen daardoor getraumatiseerd worden? Er zijn tal van kinderen die op een boerderij leven en daar regelmatig het eigenhandig slachten van dieren meemaken, nog geen 100 jaar geleden was dat de normaalste zaak ter wereld. Zoals reeds gezegd heb ik meermaals kippen gedood zien worden (kop werd er gewoon afgerukt) en ben ik daardoor getraumatiseerd geraakt? Integendeel, ik ben leerkracht biologie geworden en benadruk bij mijn leerlingen respect te hebben voor alles wat leeft.
|
Ik denk dat je wel moet voor ogen houden dat kinderen van nu niet meer de kinderen zijn van 100 jaar geleden, of van uw generatie.
Tegenwoordig zijn er wel degelijk kinderen die het verband niet zien tussen die schattige diertjes die zo leuk zijn om te aaien en tussen het vlees op hun bord. Ik kan er dan ook zeer goed inkomen dat leerlingen getraumatiseerd kunnen raken door zo'n live-slachting.
Ze hebben al jaren vlees zitten eten, nu ze beseffen dat dit van schattige diertjes komt, wordt die lijn doorgetrokken naar het feit dat er voor hen al jaren dieren geslacht worden.
Voor kinderen die opgroeien op een boerderij is dit inderdaad de gewoonste zaak van de wereld. En als dit voorval gebeurde op een lanbouwersschool is dit ook een totaal andere context. Maar voor zover ik weet was dat in dit specifieke geval niet zo.
Mijn persoonlijke mening over deze kwestie: Ik ben zelf ook voorstander van een schokeffect als het het slachten van dieren betreft. Tijdens de aflevering van Basta! was ik dan ook enorm tevreden over hun aanpak. Eventjes heel Vlaanderen schokken, spelen met hun enorm manipuleerbare gevoelen en hen even bewust maken van de oorsprong van hun vlees.
Maar in deze situatie betreft het kinderen, die in mijn ogen nog iets te dicht bij de schattigheid van de dieren stilstaan, i.p.v. bij de reden waarom deze dieren aanwezig zijn op boerderijen en kwekerijen. Het eerste werk van de leerkracht is dan ook om hen hiervan bewust te maken.
Als de leerlingen beseffen dat vlees niet uit de lucht komt vallen, maar toch nog steeds vlees blijven eten tegen de sterren op, dan kan zo'n schokeffect wel het gewenste resultaat bereiken. Maar zonder een hele voorgaande lessenreeks over de oorsprong van vlees, lijkt dit mij iets te drastisch om de kinderen plots mee te confronteren.