Uiteraard focussen wij ons als toekomstige leerkrachten op deze problematiek bij jongeren. Maar dan zouden we moeten kijken naar de cijfers van het aantal abortussen bij deze jongeren. Het is namelijk zo dat "maar" 14% van de abortussen gepleegd wordt bij min 20jarigen. De gemiddelde leeftijd is 27,33 jaar. Voornamelijk vrouwen tussen 20 en 40 jaar , namelijk 80,5%, kiezen voor abortus. Maar 47% (van alle vrouwen die voor abortus kiezen) is kinderloos. Wat ik vooral opvallend vind, is dat 41% geen anticonceptiemiddel(en) gebruikte. Gelukkig is dit cijfer gedaald ten opzichte van de vorige jaren. Maar ik vind het nog steeds te hoog. Abortus is een zware beslissing, een noodoplossing. Preventie is in mijn ogen echt een must!
Het is mogelijk dat de stijging van deze cijfers grotendeels zijn oorzaak vindt bij het verkleinen van het aantal niet-geregistreerde ingrepen. Daarnaast behoren de abortuscijfers van België tot de laagste van de wereld.
Het is wel zo dat de drempel tegenwoordig veel lager is door de wettelijke omkadering, de verbeterde toegankelijkheid door de kwaliteit van de geboden hulpverlening en de terugbetaling van de abortusingreep.
Maar ik bekijk dit over het algemeen toch als een positieve ontwikkeling. Ik ben niet bepaald pro-abortus. Ik vind dat als je stevig genoeg in je schoenen staat om een kind op te voeden, dat je het dan wel hoort te houden. Maar ik vind dat als de ouders ervoor kiezen het wel op een verantwoorde manier moet gebeuren.
Dat het gebruik van de abortuspil stijgt, lijkt mij op zich een positief iets aangezien het gebruik hiervan maar mogelijk is tot de 49ste dag na de laatste menstruatie. Als er dan toch voor abortus gekozen wordt, kan dit best zo snel mogelijk gebeuren. Het moet uiteraard een weloverwogen keuze zijn maar het is er wel één die je beter maakt tijdens het prille begin.
bron:
https://docs.google.com/a/stu.khk.b...rCo-C-4O4Bvlhog