Enkele post bekijken
Oud 21st September 2005, 20:33
zwamzie's Avatar
zwamzie zwamzie is offline
SR-lid

Stuur een bericht via MSN naar zwamzie
Rap is ontstaan in de getto's en zal ook steeds met de gettocultuur te maken hebben, daar kunnen we niet echt buiten. Het is echter spijtig dat de 'song'tekst steeds met vulgaire en uitdagende praat gevuld moet worden (er zijn toch ook 'normale' rapsongs?). Tis zeker duidelijk dat na (en ervoor natuurlijk ook al maar er moet blijkbaar eerst iets gebeuren voordat mensen in actie schieten...) al die verkrachtingen en moorden er degelijk enkele normen moeten vastgelegd worden op de taal van een songtekst en de vertoning van een videoclip. Nu weten we niet zeker of de daders zich wel degelijk hierop inspireerden, maar ik kan het mij wel levendig voorstellen (media heeft altijd al een grote invloed gehad op de mens): zap 1 keer naar MTV, kijk 1 keer naar de Osbournes of luister 1 keer naar een 'song' van Eminem en ik weet zeker dat je om de minuut het woordje f*ck hoort (allez ja, bij de Osbournes kan dat wel per sec. voorvallen...). Nu heb je twee soorten mensen: de ene zegt: "laisse passer", de andere "laisse essayer ça". Dat zal altijd zo blijven. Ach, waar is de tijd dat er nog een zwart vierkantje in de bovenhoek van het televisiescherm verscheen waarop de ouders parmant hun kinderen naar boven stuurden? (De vraag is dan ook: gebeurden er toen al zo'n gruwelijkheden door jongeren?) De tijd met het vierkantje is amper 30 jaar geleden. Nu, zo hoeft het ook weer niet, tijden veranderen, maar als die op zulke manier moeten veranderen, dan pas ik toch liever. De waarden en normen die in vorige logs aan bod kwamen, mogen van mij zeker méér aandacht krijgen (of vanonder het stof vandaan gehaald worden) op de dag van vandaag, en ik denk dat we dan niet alleen naar jongeren moeten gaan kijken, maar ook naar volwassenen (als daar zijn: de zangers (ahum, wat je zangers kan noemen), ouders, televisiemakers en zo meer). Van hen moeten jongeren het tenslotte leren, nietwaar? Wat betreft die gettocultuur lijkt het alsof die geen waarden of normen hebben, maar ik ben er zeker van dat dat wél zo is. Alleen laten ze hen vanuit een andere invalshoek tonen. Dat is ook niet te verwonderen als je weet hoe het komt dat 'zulke' (-wie is ik en hij?) mensen in zo'n getto's terechtkomen...
Met citaat antwoorden