"Leerstof wordt beter onthouden bij blokken op het laatste moment"
Zoals al eerder is aangehaald in bepaalde reacties van medestudenten is het niet echt eenvoudig om dit zomaar te zeggen. Er is hoogstwaarschijnlijk wel onderzoek naar gedaan, maar ik geloof niet echt in de wetenschappelijke resultaten hiervan! Langs de ene kant geloof ik best dat je de leerstof die je het laatste moment blokt ook het beste kan onthouden en reproduceren. Maar dan stel ik mij onmiddellijk de vraag wat er dan gebeurd met leerstof die je op voorhand had verwerkt? Op één of andere manier gaat het 'last minute'-principe toch gedeeltelijk ten koste van die andere leerstof? Dat weet ik immers uit eigen ervaring ... Om maar een voorbeeldje te geven: Je komt erachter dat je iets was vergeten te studeren, je gaat dit snel blokken, maar op een test twijfel je eens zo hard over de andere stukken leerstof. Bekend?
Maar dan nog heeft iedereen zo zijn eigen manier en methode om te studeren. Ik denk dat het dan ook niet meer dan normaal is om iedereen zijn eigen methode te laten gebruiken en hanteren. Alleen wanneer er zware problemen of leerstoornissen zijn, dan kunnen we misschien best als leraar samenzitten met de leerlingen om te bespreken wat er fout loopt en welke alternatieven er zijn. Maar anders vind ik het 'slecht' en 'onverantwoord' om een bepaalde studiemethode op te dringen aan iemand ... Andere meningen?
|