22nd October 2011, 20:23
|
Registered User
|
|
|
|
Tweejarig Chinees meisje overleden
Dit is zeker verontrustend nieuws! Het is schandalig dat 18 (!) voorbijgangers dit tweejarig meisje negeerden. Op zo'n momenten vraag ik me of waar het met de wereld naar toe gaat. Als je ziet dan zo'n meisje daar ligt, dan hoef je er toch niet aan te twijfelen om te gaan helpen. Het is onze taak, als medmensen, om elkaar te ondersteunen hulp aan te bieden. dITWij leerden ooit dat mensen door zich te conformeren aan elkaar, het lot van medemensen in nood niet aantrokken. Zij dachten in termen van 'alles niemand er naar toe stapt, dan zal het wel niet zo erg zijn'. Dit is genaamd het 'bystander effect' of het 'genovese syndroom' dat verwijst naar een sociaal psychologisch fenomeen waarbij medemensen (bijstaanders) geen hulp verlenen of aandacht schenken in noodsituaties. Deze benaming komt van het meisje Kitty Genovese, die verkracht en vermoord werd terwijl de hele buurt erop stond te luisteren. Ik dacht dat zoiets tegenwoordig niet meer gebeurde, maar daar heb ik me dan toch in vergist!
|