Enkele post bekijken
Oud 18th November 2011, 22:05
Belinda.Vandenbempt Belinda.Vandenbempt is offline
Registered User

Citaat:
Orgineel gepost door Jolien.Vissers
.
Ik denk dat leerkrachten die zo’n snipperdag nemen zichzelf meer werk bezorgen. Aangezien de leerstof tegen het einde van het jaar gezien moet zijn, zal de leerkracht sneller moeten werken tijdens de andere uren. Een snipperdag mag je, volgens mij, alleen aan jezelf toelaten als het mogelijk is en als je het werk van die dag kunt opvangen op een andere dag. Dit zal niet voor alle leerkrachten gelden. Soms is het echter nodig om zo’n snipperdag te hebben, ...

Reactie:
Volgens Vandale is een snipperdag een vrije dag die door een werknemer kan opgenomen worden. Een 'vrije dag' is m.a.w. een dag, waar je als werknemer recht op hebt. Daar wringt het schoentje al. Een leerkracht die beslist om een verlengd weekend te nemen omdat het zo goed uitkomt, heeft geen recht op die dag. Hier moet eigenlijk niet over gediscussieerd worden. Leerkrachten die niet tevreden zijn met de vastgestelde vakantieperiodes en vrije dagen in het onderwijs, staat het nog altijd vrij om ergens in de privésector te gaan werken. Daar kan je, in overleg met de werkgever, af en toe een snipperdag opnemen.

Ik word trouwens boos bij het lezen van betreffend artikel. Ben ik te idealistisch als ik denk dat we leerkracht worden omdat we jongeren iets willen bijbrengen, omdat we ons ten volle willen smijten om jonge mensen mee te vormen? Een leerkracht die een verlengd weekend neemt (om bijvoorbeeld eens luilekker op de zetel te blijven liggen of om nog een klusje in huis af te werken, ..) is zwak.

Hoe zit het trouwens met de 'voorbeeldfunctie'? Is dat niet inherent aan het leerkracht-zijn? Hoe kan je stiptheid, orde, eerlijkheid e.d. van jouw leerlingen verwachten, als je er je hand niet voor omdraait om ziekte te veinzen? Dit soort leerkrachten slaat een belachelijk figuur. Leerlingen zijn slim. Ze hebben het snel door wanneer ze bij de neus genomen worden.
Ik vind het erg. De leerlingen zijn de dupe. Een leerkracht, die zonder verpinken thuis blijft zonder ziek te zijn, ligt er - volgens mij - ook niet van wakker als de lessen met een sneltreinvaart, type TGV, moeten afgerammeld worden. Zij of hij zal het waarschijnlijk ook niet erg vinden als leerlingen plots stapels taken en lessen te verwerken krijgen.

In het artikel wordt nog maar alleen gesproken over verlengde weekends, maar met geen woord wordt gerept over verlengde vakanties. Toevallig of niet, maar bepaalde leerkrachten worden de week voor of na de vakantie 'ziek'. Goedkopere vliegtuigtickets?

Voor mijn part is het vrij eenvoudig. Wanneer je écht ziek bent, dan ben je blij dat je naar de dokter kan en kan geholpen worden. Alleen hij of zij is bevoegd om te oordelen of je inderdaad niet kan werken en het is dan ook zij of hij alleen die oordeelt hoe lang dat ziekteverlof moet duren. Ik vind trouwens dat een arts zich niet onder druk moet laten zetten door de patiënt om zich het aantal ziektedagen die hij moet schrijven te laten dicteren. Bij onze huisarts hangt in de wachtkamer een duidelijke boodschap: elke onterechte verklaring die door de patiënt gevraagd wordt, zal steeds geweigerd worden! Daarmee is de kous af.
Met citaat antwoorden