27th November 2011, 17:37
|
Registered User
|
|
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door Carine.Smets
Dit verschijnsel is ten eerste niet alleen te vinden in de onderwijssector, maar een tastbaar begrip in quasi alle sectoren. Het tweede is het een mes dat aan twee kanten snijdt: is het verantwoord een zieke leerkracht zich bloot te geven aan het overdragen van een mogelijke ziekte aan honderd potentiële jongeren of is het raadzaam het zekere voor het onzekere te nemen? Feit is wel dat het onmiskenbaar het meest praktische is om ziek te worden net voor of net nà het weekend. Bovendien is het verhaal van het doktersbriefje een lachertje vanwege de alom bereidheid van dokters tegenover hun "klanten" de nodige dagen vrij te schrijven.
Het klinkt allemaal egoïstisch, maar vermits iedereen in gelijk welke sector het doet, is het slechts een niet te voorkomen en moeilijk te verhelpen, dus gedoogde situatie geworden.
|
Als ik mij niet vergis, moet je als werknemer in de privé zelfs voor 1 dag een doktersattest hebben, tenzij je er een dag van je jaarlijkse vakantiedagen voor opoffert natuurlijk. Een werkgever wil vooral kunnen rekenen op zijn werknemer en is er niet mee gediend wanneer die om de haverklap thuis blijft. Een werknemer die niet rendabel genoeg is, mag al snel zijn C4 verwachten.
Persoonlijk vind ik bovendien dat je het onderwijs niet kan vergelijken met andere sectoren. In het onderwijs ben je, in de eerste plaats, bezig met het vormen van jongeren. Deze jonge mensen zijn voor een groot deel afhankelijk van jouw goede wil en inzet. Zij zijn er de dupe van wanneer ze geen les krijgen.
Een laatste: stel dat iedereen in gelijk welke sector zich zomaar 'ziek' houdt (of zou kunnen houden) op vrijdag of maandag, wil dat dan zeggen dat wij in het onderwijs hierin moeten volgen? Ik vind dat een regelrechte schande!
|