2nd December 2011, 21:42
|
Registered User
|
|
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door Noël Van Thielen
Mensen zijn vaak enorm gehaast omdat ze gedwongen worden. Ik denk dan aan de baas die dreigt met sancties indien je te laat op het werk arriveert. Mensen hebben de drukte zelf niet in de hand en dat brengt veel frustratie met zich mee. Hierdoor gaan ze sneller rijden of 'zotte kuren' uithalen.
|
De drukte op de wegen hebben mensen gedeeltelijk in de hand. Ze kunnen opteren voor een andere vorm van vervoer. Moét iedereen zo nodig met de auto naar zijn werk, naar school, naar de sportclub, ...? Akkoord als er geen alternatieven zijn. Ik heb vroeger ooit gesolliciteerd in een bedrijf waar geen enkele bus, trein of tram in de buurt kwam. Ik moest eerst 2 bussen nemen en dan nog drie kwartier te voet gaan. Dat hou je op lange termijn niet vol, zeker niet in de winter wanneer het gesneeuwd heeft bijvoorbeeld.
Zeer waarschijnlijk zullen we ons ooit verplicht zien alternatieven te zoeken voor Koning Auto, want het lijkt alsof we niet zo ver meer verwijderd zijn van de dag dat we met z'n allen zullen stilstaan op de autowegen. Hardrijden zal dan niet zozeer het probleem meer zijn, frustraties des te meer.
Er is, volgens mij althans, geen enkel argument dat hardrijden rechtvaardigt. Ook wanneer je weet dat je werkgever sancties zal treffen wanneer je te laat op je werk verschijnt, hoef je nog niet het risico te nemen om jezelf en anderen in gevaar te brengen. Werken en centen verdienen mogen dan al belangrijk zijn, het stelt niets voor in vergelijking met een mensenleven. Wanneer je zo bang bent om je werk te verliezen wanneer je te laat arriveert, dan is er maar een oplossing: vroeg genoeg opstaan en op tijd vertrekken! Dat heeft veel te maken met zelfdiscipline. Misschien niet voor iedereen even gemakkelijk, maar niet onmogelijk.
|