10th December 2011, 18:47
|
Registered User
|
|
|
|
Eigenlijk hoor je de laatste tijd wel meer en meer eigenaardige dingen. Een twaalfjarige die zijn tweejarige halfbroertje zodanig hard tegen de boekenplank heeft geduwd dat deze aan zijn verwondingen overleden is, is zo één van die eigenaardige gebeurtenissen. Je kan natuurlijk heel erg boos zijn op iemand maar hem zo’n duw geven dat hij het niet overleefd, is toch wel echt overdreven. Ik vind dat geweld tussen jongere kinderen vaker voorkomt. Ergens in hun omgeving moet er toch wel een oorzaak te vinden zijn die dit soort van geweld kan verklaren. Is het de thuissituatie? Zijn het de gewelddadige spelletjes op de computer? Slechte voorbeelden? Wie zal het zeggen? De reden voor dit wellicht zinloos geweld wordt niet vermeld in het artikel. Wat ik me wel afvraag is, waar de moeder was op het moment van de feiten. Een twaalfjarige en een tweejarige laat je bij mij weten niet alleen thuis. Er kan altijd wel eens iets gebeuren en dat was hier spijtig genoeg wel het geval. Het is ook zo dat je als moeder je kinderen niet constant in de gaten kan houden. Je moet al eens iets uit de kelder of de garage gaan halen en een ongeval is snel gebeurd. Als ze toch in huis was, zou ze het gekibbel van haar kinderen toch moeten horen hebben en dan had ze natuurlijk tijdig kunnen ingrijpen.
De straf die de twaalfjarige jongen opgelegd krijgt, vind ik aan de ene kant goed, want iemand van het leven beroven is ontoelaatbaar! Aan de andere kant is het toch ook een beetje drastisch. De jongen kan vervroegd vrijkomen als hij alles opbiecht, maar dan moet hij de laatste drie jaar naar een gewone gevangenis. Daar zal hij waarschijnlijk niet de meest ideale vrienden tegen het lijf lopen. Ik hoop dat de jongen een gepaste straf krijgt en begeleiding, want dit voorval zal wellicht zijn hele leven tekenen.
|