19th December 2011, 19:55
|
Registered User
|
|
|
|
Opvolgers moeten altijd geaccepteerd worden door het volk en ik denk niet dat het zeker is dat Kim Jung Un geaccepteerd zal worden. Bij de dood van Kim Il Sung was het al aangenomen dat Kim Jung Il de opvolger zal zijn. Hij was het gouden kind, of zo liet Noord-Koreaanse propaganda toch blijken.
Kim Jung Un daarentegen is relatief nieuw en de mensen herkennen hem bijna niet. Bovendien, desondanks het niveau van hersenspoeling in Noord-Korea zijn de Noord-Koreanen niet achterlijk. Ze waren al onzeker over Kim Jung Il voor de afgelopen 10 jaar. Hij heeft verschillende blunders begaan, en we weten het volledige verhaal niet omdat er niet zoveel van vrijgegeven wordt aan het buitenland. Maar ook was het afgelopen decennium ver van een gouden tijd voor Noord-Korea was Kim Jung Il wel de persoon die het allemaal bij elkaar hield. Dit niet altijd op een menselijke wijze. En in mijn mening denk ik niet dat Kim Jung Un ooit hetzelfde respect zal krijgen als zijn vader.
Bijkomend is ook dat 2012 voor Noord-Korea al een lange tijd verondersteld wordt om zijn grootsheid te bereiken.
Maar, en ik denk niet dat vele mensen dit beseffen, er zijn meerdere mensen die de macht willen grijpen op dit moment. En ik zou niet verbaasd zijn als er een militaire coup volgt in de komende weken. Ik had al ergens gelezen dat Kim Jung Un zijn oom als regent zal optreden omdat hijzelf maar 27 jaar oud is. Als er zo een staatsgreep gepleegd zou worden zou dit drastische gevolgen hebben voor het buitenland, in goede of slechte zin. Het zou misschien een eerste stap zijn naar drastische hervormingen voor het land. Iets slechter is dat het land in zijn huidige gang blijft verdergaan. En in het slechtste geval zou Noord-Korea aanvallen plegen op Zuid-Korea zoals vorig jaar gebeurt is en misschien wel een open oorlog zou beginnen. (Technisch gezien zijn beide landen op dit moment al in oorlog omdat er nooit een vrede gesloten is.)
Ikzelf ben heel benieuwd naar de gevolgen, maar ik hoop ten zeerste dat deze niet negatief zullen zijn.
Ik wou ook nog even vermelden dat er geen verschil is tussen Kim Jung Il en Kim Jong Il. 정 kan geromaniseerd worden als Jung/Jong/Jeong. Koreaans of Hangul(= 한글 ) is een fonetische taal wat wil zeggen dat de woorden gemaakt worden uit klanken. De ㅓ klinkt zoals een doffe 'o' in het Nederlands. Dus het is perfect mogelijk dat het anders wordt geschreven in verschillende artikels.
|