Enkele post bekijken
Oud 6th February 2012, 16:58
Niels Olieslagers Niels Olieslagers is offline
Niels Olieslagers

Enorm leuk om te lezen dat ons land, althans op dit gebied, beter scoort dan de rest van de wereld. Ik denk echter wel dat we deze cijfers moeten relativeren en zeker niet moeten denken dat er op vlak van pestgedrag geen probleem meer is. Ondanks dat het cijfer in verband met pesterijen op het werk in andere landen een stuk hoger ligt dan bij ons, is 38 % nog steeds enorm veel. Bedrijven moeten blijven werken aan deze problematiek en moeten gehoor geven aan eventuele klachten. Ik denk namelijk dat er heel wat mensen pestgedrag proberen te minimaliseren, wegsteken of zelfs tolereren. Slachtoffers worden volgens mij vaak afgeschilderd als asociale mensen en als men zo gaat redeneren zal er aan de situatie ook niet veel veranderen. Deze stelling in verband met asociaal zijn klopt in vele gevallen ook niet.

In mijn ogen zou geen enkele persoon met een bang hartje naar zijn/haar werk mogen vertrekken. Hoewel een grapje af en toe zeker eens moet kunnen, kan en zal het meer serieuze pestgedrag enorme gevolgen voor het slachtoffer hebben. Dit kan gaan van het verwaarlozen van hun werk - waardoor zij eventueel problemen zullen krijgen met de directie - tot een trauma waar hij/zij voor het leven mee geconfronteerd zal worden.

Men moet zich uiteraard niet enkel focussen op de werkende mens aangezien er in vrijwel elke school ook regelmatig sprake is van pestgedrag. De directie moet de leerlingen er continu op wijzen dat zoiets gewoonweg niet kan. Want hoewel het pestgedrag in bedrijven in België er volgens dit artikel zeer goed voorstaat - in vergelijking met een heleboel andere landen dan toch - zijn de zelfmoordcijfers voor personen onder de 24 jaar in ons land nog steeds het hoogst binnen de Europese Unie. Ik ben ervan overtuigd dat pestgedrag hier een serieuze hand in heeft.
Met citaat antwoorden