Enkele post bekijken
Oud 4th March 2012, 00:54
NicoGuitard NicoGuitard is offline
Registered User

Het is volgens mij die lokale verankering waar het federale niveau zijn slagkracht uit put. Het is in de dorpsstraat dat de mensen wonen die gemobiliseerd kunnen worden tegen ( of voor) de wetstraat. De CD&V is hier volgens mij een goed voorbeeld van. Veel mensen stemmen federaal op deze partij omdat ze in hun gemeente een goede band hebben opgebouwd met ‘hun’ vertegenwoordigers.

Wat ik me wel af vraag is of de NVA hier niet een beetje te ver in gaat. Hun campagne lijkt volledig gebaseerd te zijn op hun federaal werk. Ik vraag me af hoe ze dat naar het lokale niveau gaan vertalen. De personencultus rond Bart de Wever zal sowieso een grote rol spelen maar ik vermoed dat een groot deel van de kiesgerechtigde ook wel wil weten waar ze juist voor stemmen
.
@ Jens: Onze grondwet heeft vreemd genoeg een achterpoortje uitgewerkt net om de democratie te kunnen vrijwaren. Met de impasse tijdens de regeringsvorming werd rekening gehouden. In artikel 35 van de grondwet staat:

‘De federale overheid is slechts bevoegd voor de aangelegenheden die de Grondwet en de wetten, krachtens de Grondwet zelf uitgevaardigd, haar uitdrukkelijk toekennen. De gemeenschappen of de gewesten zijn, ieder wat hem betreft, bevoegd voor de overige aangelegenheden onder de voorwaarden en op de wijze bepaald door de wet. Deze wet moet worden aangenomen met de meerderheid bepaald in artikel 4, laatste lid.’

Dat wil dus zeggen dat, als Vlaanderen A zegt en Wallonië B, we er uiteindelijk voor kunnen kiezen om enkel nog de zaken samen te doen waar we het wel over eens geraken, en de andere voor onze eigen rekening te nemen. Dat is een shocktherapie omdat Wallonië dan gedwongen wordt op eigen benen te leren staan, maar het zou voor ééns en voor altijd de problemen tussen beide landsdelen kunnen oplossen.

Door uiteindelijk terug toe te geven werd de federale staat verder uitgehold. De rekening werd aan Vlaanderen gepresenteerd. Het uitvoeren van artikel 35 zou geen nieuwe dictator in het leven roepen. Het zou Vlaanderen in staat stellen om zelf te kiezen wie de touwtjes in handen krijgt in plaats van het tegenovergestelde te krijgen waar 3/4de van de Vlaamse kiezers ( ruw geschat) voor heeft gestemd. Dat niet iedereen dit leuk vindt kan ik mij perfect voorstellen maar, ik snap niet goed waarom het Vlaams Nationalisme automatisch zou leiden tot racisme en isolement?

Zelfs met de ex VB’ers heb je nog een partijprogramma dat nageleefd moet worden, en voor zover ik kan zien is de NVA redelijk kordaat wat migratie betreft, maar zeker niet racistisch. Zumal Demir zou anders wel twee keer nadenken voor ze op komt voor het Vlaams Nationalistisch gedachtegoed.
Met citaat antwoorden