13th March 2012, 19:11
|
Niels Olieslagers
|
|
|
|
Uiteraard is het stijgende aantal mensen met zwaarlijvigheid geen goede evolutie. Maar gezonde producten goedkoper en ongezonde producten duurder maken is volgens mij verre van een goede oplossing.
Als ik nu elke dag ongezond wil eten, dan is dat mijn keuze. Waarom zou ik hiervoor meer moeten betalen? Ik heb zelf gekozen om ongezonde dingen te eten, terwijl ik goed genoeg weet dat ik hier eventueel dik/ziek van zal worden.
Daarbovenop zal deze maatregel gewoonweg niet werken. Mensen weten meestal wel dat ze ongezond bezig zijn. Door de prijs van bepaalde zaken te laten stijgen gaat er volgens mij niet veel veranderen aan de levensstijl van de gemiddelde mens. Wat zou er gebeuren wanneer een zak chips vanaf volgende week 50 cent extra kost? Niet veel denk ik. Carmen vergeleek de situatie, volledig terecht, met roken. Iedereen weet dat het ongezond is en dat het serieuze gezondheidsproblemen kan opleveren. Duurdere prijzen, het rookverbod op openbare plaatsen en gigantische, en soms ronduit afschuwelijke, waarschuwingen/foto's hebben slechts een klein deel van de rokers kunnen overtuigen om te stoppen. Bij ongezond voedsel gaat dit niet anders zijn.
De overheid moet natuurlijk wel iets doen. Ik denk dat ze beter een gezonde levensstijl kunnen promoten door bijvoorbeeld sporten aantrekkelijker te maken. Ik zorg dat ik voldoende beweging heb en ik probeer ook regelmatig gezond te eten. Iedereen over dezelfde kam scheren kan in mijn ogen dus echt niet. Je blijft controle hebben over wat je zelf wel of niet doet/eet. Ik kan goed begrijpen dat heel wat mensen niet genoeg tijd hebben om regelmatig te gaan sporten of deftig en gezond te koken, maar die mensen moeten hier zelf tijd voor maken. Hele dagen werken en weinig slapen is ook niet gezond. Doen ze het niet voor zichzelf, dan doen ze het maar voor hun kinderen. Hoe dan ook vind ik niet dat ik de gevolgen moet dragen voor het buitensporig gedrag van iemand anders. Even terzijde: Roken is een compleet andere situatie aangezien je daarmee ook je omgeving schade toebrengt.
Ik heb het hier ook wel specifiek over België. De situatie in Mexico is helemaal anders. Als het effectief klopt dat je daar gemakkelijker Coca-Cola tegenkomt dan drinkbaar water zal er daar toch echt wel iets drastisch moeten veranderen.
|