
27th March 2012, 11:55
|
 |
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Oct 2010
Locatie: Turnhout
Posts: 106
|
|
Vaak is alleen geld nog een drijfveer om iets wel of niet te doen. Ik denk dat deze maatregel wel effect zou kunnen hebben. Ok, hij is hard. Maar door het lief te vragen gaan we er ook niet komen. Jongeren die niet meer thuis kunnen wonen en een leefloon krijgen kunnen dit vaak ook alleen als ze nog studeren.
Om de 3 maanden moeten ze een vernieuwd contract (GIP -> Geďntegreerd individueel project) aftekenen waarin dan de voorwaarde voor dat leefloon staan. 1 van de voorwaarde is steevast dat ze altijd aanwezig moeten zijn op school en goede resultaten moeten halen. Anders kunnen ook zij hun recht op leefloon kwijt geraken.
Waarom zou dit dan voor andere gezinnen niet zo zijn? De regel bestaat al. Hij is alleen van toepassing op jongeren met een leefloon.
Zoals in het artikel ook staat gaat het vaak om allochtone gezinnen. Ik heb er respect voor dat zij een andere cultuur hebben en de kinderen thuis houden tot 6j met het verschil dat ze nu in België wonen en in een andere cultuur terecht komen. Als zij hun kinderen een goede toekomst willen geven en slaagkansen is het beter om de kleuters vanaf 2,5j al naar de kleuterschool te doen. Ze leren daar al spelenderwijze de taal, de gewoonte, de structuur van het onderwijs. Wanneer ze deze voorbereiding hebben gaat het vaak veel beter in het basisonderwijs. Hierdoor hebben ze meer slaagkansen, niet alleen in het onderwijs maar ook in het beroepsleven later.
Mensen hebben prikkels nodig of ze blijven trappelen. Kijk naar langdurig werklozen. Ze krijgen toch een uitkering dus waarom zouden ze gaan werken? Ze krijgen geen prikkel meer. Het is gewoon vanzelfsprekend geworden dat er op het einde van de maand toch een uitkering op de rekening staat. Neem deze zekerheid weg en ze krijgen terug een prikkel om wel werk te zoeken. Net hetzelfde als bij deze leefloontrekkende.
Als je deze regel invoert gaan de ouders niet anders kunnen, ze kunnen niet overleven zonder geld en gaan de kinderen naar school sturen omdat ze niet anders kunnen.
__________________
What we do does not define who we are. What defines us is how well we rise after falling..
|