31st March 2012, 12:12
|
 |
Registered User
|
|
|
|
Van alle meningen ben ik het eigenlijk alleen maar volledig eens met Bart. De andere kan ik ook wel volgen maar ben het er niet helemaal mee eens.
Ik denk dat er heel wat mensen zijn die wel op de hoogte zijn van de gevaren van het zonnen. Vele vinden het gewoon belangrijker om een bruin kleurtje te hebben.
Bij ons in de fitness is er ook de mogelijkheid om onder de zonnebank te gaan. Steevast hangt er in elke cabine een blad met daarop regels en een waarschuwing: 'veelvuldig gebruik kan leiden tot huidkanker.' Daarnaast is 1 van de regels dat je minstens 48 uren tussen 2 beurten moet laten. In de fitness is het niet altijd mogelijk om dit te controleren dus ligt de verantwoordelijkheid volledig bij de mensen zelf. Toch zie ik vaak dat er iemand 2 dagen na elkaar onder die bank gaat liggen.
Deze mensen kennen de regels, de gevolgen staan uitgeschreven en toch lappen ze het aan hun laars.
In de zonnebankcentra's geldt dit net van 't zelfde. De wetgeving is hier enorm streng op. De centra's zijn verplicht om een klantensysteem aan te gaan waarin je 1st het profiel van de klant moeten bepalen voor de zonnebank in werking treedt. Naar gelang het huidtype (dit bepaald hoe lang je max. onder een zonnebank mag.)
Vervolgens hangt er ook weer in elke cabine een blad rond de wetgeving of een samenvatting van de regels. Belangrijkste regel: Een overdaad aan zonnebank schaadt de gezondheid en kan huidkanker tot gevolg hebben. Tussen 2 beurten moet je verplicht 48 uren tussen laten.
Gevolg? Mensen gaan de ene dag naar zonnebankcentra X en de volgende dag naar centra Y. Waarom? Ze willen een bruin kleurtje en er goed uit zien. Die kanker krijgen ze toch niet.. althans, dat is waar deze mensen van uit gaan.
Nu, begrijp me niet verkeerd. Ik wil het niet veralgemenen. Er zullen heus mensen zijn die nog niet of niet helemaal op de hoogte zijn van de oorzaken van huidkanker. Hier nog betere sensibiliseringscampagnes voor opstellen is zeker geen slechte zaak maar ik denk dat een nog strengere wetgeving en een algemeen datasysteem dat bijhoudt hoe vaak iemand onder de zonnebank gaat ook zeker geen slecht idee zou zijn. Het is en blijft je eigen verantwoordelijkheid maar mensen moeten soms beschermt worden tegen zichzelf. Er mag ook niet dronken achter het stuur gekropen worden en toch doen mensen het. Waarom? Omdat er nog altijd mensen zijn die denken dat niets hen overkomt en dat de regels niet op hen van toepassing zijn. Dit geldt net zo op zonnebankgebruik.