9th May 2012, 22:15
|
Registered User
|
|
|
|
Obama spreekt zich uit voor homohuwelijk
De Amerikaanse president Barack Obama heeft woensdag tegen een interviewer van ABC gezegd dat hij het homohuwelijk steunt. Hij is daarmee de eerste Amerikaanse president die dat standpunt inneemt.
In het interview met ABC News legde Obama uit dat hij bij dit standpunt gekomen was na 'evolutie' in zijn denken na gesprekken met zijn medewerkers, homoseksuele activisten, zijn vrouwe en kinderen.
'De voorbije jaren heb ik veel gepraat met vrienden, familieleden en buren. En ik denk dan aan sommige van mijn eigen medewerkers, die zich keihard inzetten in een monogame relatie met iemand van hetzelfde geslacht, die samen kinderen grootbrengen. En ik denk aan de militairen die in mijn naam gaan vechten en zich belemmerd voelen - ook al is er komaf gemaakt met de politiek van 'don't ask don't tell'. En op een bepaald punt ben ik tot de conclusie gekomen dat het voor mij persoonlijk belangrijk is duidelijk te maken dat koppels van hetzelfde geslacht moeten kunnen trouwen.'
Obama maakte wel duidelijk dat dit een persoonlijk standpunt is en dat hij nog altijd vindt dat staten hierover zelf moeten kunnen beslissen. Maar hij zei tegelijk wel dat hij er vertrouwen in heeft dat meer en meer Amerikanen vrede zullen kunnen nemen met het feit dat het homohuwelijk mogelijk wordt.
Bron: De Standaard
|